Свет

Вашингтону сметају руски авиони у Турској, из Анкаре одговор: Санкције су вам неефикасне

Вашингтон врши нови притисак на земље како би појачала санкције Русији, али Турска одговара да су оне неефикасне
Вашингтону сметају руски авиони у Турској, из Анкаре одговор: Санкције су вам неефикаснеwww.globallookpress.com © IMAGO/Peter Seyfferth/finephotoa

Амерички званичници врше притисак на Турску да заустави руске авиокомпаније да лете авионима америчке производње у и из земље, рекли су званичници упознати са разговорима,

То је нови притисак Вашингтона да земље спроведу санкције које су уведене Москви од почетка војне операције у Украјини.

То није све, према подацима тог медија, високи амерички званичници упозорили су прошлог месеца да турским појединцима прете затворске или новчане казне, губитак извозних привилегија и друге мере ако пруже услуге попут допуњавања горива и резервних делова за авионе америчке производње који лете у и из Русије и Белорусије кршећи контроле уведене прошле године.

Помоћница америчког секретара за трговину Теа Розман Кендлер пренела је ту поруку турским званичницима током посете Турској у децембру, рекли су званичници.

Портпарол Министарства трговине рекао је да не може да коментарише детаље, али да је Канцеларија агенције за спровођење извоза недавно упозорила прекоокеанске авиокомпаније да се придржавају контроле извоза САД која укључује сервисирање руских, белоруских и иранских комерцијалних авиона.

"Ова акција и стални ангажман, попут посете помоћнице секретара Кендлер, важни су за напоре САД да обезбеде разумевање наших контрола, подстакну партнерство и усклађеност и да размене информације", рекао је портпарол.

Бајденова администрација је прошлог фебруара увела извозну контролу и забранила Русији да користи авионе америчке производње као одговор због војне операције у Украјини.

Контроле извоза сада забрањују летове у Русију или Белорусију без дозволе коју је издао амерички Биро за индустрију и безбедност Министарства трговине.

Руске авио-компаније су наставиле да лете авионима "боинг" пркосећи напорима САД и Европске уније да их спусте на земљу, укључујући санкције које ограничавају улазак руских авиона на западно небо, снабдевање резервним деловима потребним за безбедно одржавање авиона и опозив уговора о лизингу авиона.

Руске и белоруске авио-компаније, укључујући московски већински државни "Аерофлот", обавиле су више од 2.100 летова авионима америчке производње, укључујући боинге 777, 757 и 737 за Турску од 1. октобра, према подацима компаније за анализу ваздухопловства "Цириум".

Летови укључују редовна путовања из Москве до турских дестинација, укључујући Истанбул, Измир и медитеранско летовалиште Анталију.

Ово упозорење долази у тренутку када америчка влада покушава да појача санкције Русији. Амерички званичници имају сада циљ да подстакну земље са економским везама са Русијом — попут Турске и Уједињених Арапских Емирата — да учине више да се придржавају санкција.

Наставак руских летова изазвао је забринутост за безбедност пошто је вашингтонска контрола извоза забранила продају резервних делова потребних за поправку флоте руских цивилних авио-компанија, пише "Вол стрит журнал".

Већину руских цивилних авиона производе Боинг и Ербас и изнајмљени су од компанија у Ирској и Бермудским острвима. Прошлог марта, руски председник Владимир Путин потписао је нови закон који дозвољава авио-компанијама да пререгиструју авионе у Русији, што је отежало њихово враћање.

Тако је више авиона руских авиопревозника на летовима за Турску и из Турске променило је своје регистрационе бројеве прошле године, према међународној ваздухопловној евиденцији.

Авиони који лете за Турску укључују најмање један авион који је пре руског закона био у власништву ирске компаније која је прошле године рекла да је обуставила све лизинг активности са Русијом, у ствари наложивши враћање авиона. Авион, Боинг 757, последњи пут је долетео у Турску 13. јануара, слетевши у Анталију, према подацима које је прикупила ФлајРадар24, служба за праћење авиона.

Подаци о летовима показују да су исти авиони који лете за Турску такође путовали у Индију, Тајланд и друга одредишта.

Ипак, за Запад су посебно важни летови за Турску, јер је она чланица Северноатланског савеза и притом главно туристичко и транзитно чвориште.

Истанбулски аеродром је међу најпрометнијим у Европи и кључна транзитна тачка за Русе који због санкција које је увео Запад не могу да лете директно на континент и другде у свету.

Турски председник Реџеп Тајип Ердоган настојао је да продуби економске везе са Русијом у покушају да стабилизује економију своје земље, истовремено заузимајући јединствену улогу посредника између Русије, Украјине и Запада.

Турска: Санкције Русији су неефикасне

Као део растућег економског односа са Русијом, олигарси привезују јахте и паркирају авионе у Турској и купују милионе долара тамошњих некретнина, што је у Вашингтону изазвало узбуну.

Турски званичници кажу да су санкције неефикасне и да Турска игра важну улогу као саговорник са Русијом.

Аерофлот је наставио летове за Турску у мају након што је обуставио већину међународних летова у марту након почетка војне операције. Други по величини руски авиопревозник, С7, заједно са Азур ером, Утер-ом и белоруском Белавиом такође је летео у Турску прошле године, укључујући коришћење авиона Боинг америчке производње, показују подаци о летовима.

Овакав потез Анкаре Турској је донео и економску корист, посебно у ситуацији када је земља претрпела кризу нестабилности домаће валуте крајем 2021. Управо су држављани Русије били други по броју долазака у Турску од јануара до августа прошле године, са више од три милиона посетилаца, што је повећање од 23 одсто у односу на претходну годину, према статистици турске владе.

image