Свет

"Фајненшел тајмс": "Абрамси" ипак нису добри тенкови за Украјину

Тенкови америчке производње захтевају комплексну логистику и скупи су за одржавање, што "леопарде" чини много практичнијим за употребу, пише британски магазин
"Фајненшел тајмс": "Абрамси" ипак нису добри тенкови за УкрајинуGetty © Joe Raedle

Тенкови "абрамс", услед своје комплексности и потребе за одржавањем, нису адекватни за употребу у Украјини.

Амерички тенкови "абрамс" већ деценијама имају репутацију "логистичке ноћне море", пошто је његово одржавање у ратним зонама изузетно компликовано. То је америчку администрацију у навело да у први мах одбаци могућност слања тих тенкова Украјини, а председник САД Џозеф Бајден је у разговору са немачким канцеларом Олафом Шолцом 17. јануара рекао да за то постоји много "техничких и логистичких проблема".

Америчка замисао да би њихови европски савезници требало да предводе иницијативу када је реч о слању тенкова Кијеву пали су у воду када је Шолц слање немачких "леопарда" условио америчким учешћем у даљем наоружавању Украјине. Бајденова администрација је пристала да пошаље 31 "абрамс", док ће их њени европски савезници обезбедити дупло више.

Тенкови који су толико компликовани за одржавање и снабдевање далеко су од идеалних решења за украјинску армију. Али они представљају и симптом ширих проблема у америчкој војној индустрији, чије је наоружање често исувише компликовано и непрактично за одржавање, преноси "Фајненшел тајмс".

"У Пентагону постоји склоност томе да се купују само најбољи системи наоружања, али другим државама је најчешће довољно они који могу да им заврше посао", рекао је компаније "Бикон глобал стратеџис" Џош Киршнер. Понекад земљама попут Украјине нису потребни "кадилаци оружаних система, већ једноставно нешто што је довољно добро".

"Абрамс је одличан тенк, али је то амерички тенк, направљен за амерички начин вођења рата који захтева озбиљну логистику", рекао је Нагл.

Кључна разлика између "абрамса" и "леопарда" је мотор. "Абрамси" имају мотор са гасном турбином, налик на оне који се користе у млазњацима, док леопарди користе класичне дизел моторе, који представљају стандард за тенкове широм света.

Америчким тенковима је потребно потпуно друга врста опреме, док украјински војници који би њима требало да управљају морају да прођу кроз посебну врсту обуке. Њима ће бити потребно много мање времена да се привикну на немачке "леопарде" него на "абрамсе", пише "Фајненшел тајмс".

"Знати да поправите Фолксваген бубу није исто као да знате да поправљате болид формуле један", рекао је сарадник Савета за спољне послове Стивен Бидл.

Поред тога што су изузетно компликован за одржавање, "абрамсима" је потребна и велика количина резервних делова, који се производе у Америци. Њима је такође потребно и око 500 галона (око 1900 литара) ракетног горива на дан, које је далеко теже набавити од обичног дизела.

Тенкови "абрамс" имају озбиљних проблема и са вентилацијом, што их чини неадекватним за коришћење у Украјини, сматра професор на Ратном колеџу америчке војске и ветеран рата у Ираку Џон Нагл и додаје да су током ратова у Ираку војници често проводили више времена чистећи њихове филтере за ваздух него возећи се у њима.

Док су "леопарди" које европске земље планирају да пошаљу Украјинцима већ у употреби у њиховим војскама, на производњу "абрамса" Украјинци ће морати да причекају неколико месеци. Америчка компанија "Џенерал дајнамикс" може да произведе 12 таквих тенкова месечно, али је питање да ли ће приоритет у доставили имати Украјина или неки други купац који је наруџбину направио пре ње.

Проблеми са снабдевањем могли би "абрамсе" да учине далеко рискантнијим за коришћење од "леопарда", сматра Џош Киршнер, преноси "Фајненшел тајмс".

И "абрамси" и "леопарди", као и британски "челинџери", порекло вуку из периода Хладног рата. Дизајнирани за потенцијални сукоб са Совјетима на простору данашње Немачке, њихове разлике засноване су другачијим приступима копненом ратовању које су те државе имале, сматра војни стручњак Ендру Метрик.

Док су Американци нагласак стављали на изузетно квалитетно наоружање које захтева комплексну логистику и одржавање, државе попут Немачке нагласак су стављале на поузданост.

image