Магазин

Зашто више верујемо реченицама које се римују

'Боље икад него никад', 'Данас у злату, сутра у блату', 'Испеци, па реци', 'Ко пита, не скита' и још многе народне изреке су свима добро познате и многи верују да носе добре поуке. Ипак, носталгија није једини разлог за популарност наведених фраза, већ су то и риме у њима, које имају одређен утицај на човека.
Зашто више верујемо реченицама које се римују© Pexels/Brett Jordan

Римовање се деценијама уназад користи као алатка за конструисање "привлачних" реченица, које су веома ефикасне када је у питању преношење информација, поука, рекламирања... Када појединац запамти фразу која се римује, много је лакше може прихватити као истину и "пренети даље", због чега постоји на хиљаде популарних изрека које се римују широм света.

Неколико студија су показале да, између две различите изреке, које носе исту поруку или значење, људи више "верују" у оне које имају задовољавајућу и естетски привлачну структуру риме. Постоји неколико фактора који утичу на људску перцепцију реченица које се римују:

Римовање може побољшати естетику реченице. Реченице које "звуче и изгледају добро" могу навести човека да поверује у њих. Феномен се може повезати са човековом потребом за проналажењем хармоније и лепоте у животу, чак и када је у питању говор. Може се упоредити и са афинитетом према симетрији, јер се асиметрија или неуравнотеженост најчешће одбацују као концепт лепоте. Ако почетак и крај реченице звуче усклађено, прави се задовољавајућ баланс па је лакше поверовати у убедљивост изреке.

Осим лепоте, реченице које се римују асоцирају на течни говор, који се често повезује са самоувереним и поузданим особама. Појединац који је сигуран и себе и у то што говори, ће причати разговетно, наводећи саговорника да га помно слуша и верује му. Поред тога, многи ће лакше да разумеју значење реченица које се римују или имају било коју врсту хармоније у структури, јер су конструисане како би се лако разумеле, без превише анализе.

Као и многе песмице које се римују и науче од малих ногу, људи запамте многе изреке кроз године и оне постану лако препознатљиве. Не постоји "страх од непознатог" и прихватање одређене (естетски задовољавајуће) фразе постаје веома једноставно, поготово ако се често користила у околини у којој је појединац одрастао.

Наведени когнитивни механизми могу имати улогу у било којој ситуацији и често су међусобно повезани. На пример, изреке или афоризми који су естетски привлачни се лакше памте, а када се довољно понављају, постају препознатљива поука или поуздани извор информација. Када се у обзир узимају и сама ситуација у којој се појединац налази, фразе које се римују могу имати велику моћ у промени перспективе и мишљења.

Ипак, управо таква моћ може донети и одређен ризик од ширења нетачних информација, а многи могу искористити римовање у сопствену корист (маркетинг). Због тога је важно препознати на који начин се таква структура користи, као и да ли значење реченице и даље делује убедљиво након уклањања "привлачне" риме.

 

image
VV inauguration
banner