Спорт

Мит о правој вредности Манчестер јунајтеда

Манчестер јунајтед је познат као један од највећих клубова у свету спорта, упркос чињеници да се последњих година налази у лошем периоду. Клуб се продаје за жељених шест до седам милијарди долара, али истраживање "Фајненшел тајмса" говори да је та цифра далеко мања у реалности
Мит о правој вредности Манчестер јунајтедаGetty © Catherine Ivill

Победа у Лига купу донела је трофеј на "Олд Трафорд", први после пет година. У истом периоду, навијачи Јунајтеда су гледали градског ривала како подиже трофеј Премијер лиге четири пута.

Пре две године, "грађани" су надмашили Јунајтед и ван терена, пошто су њихови годишњи приходи први пут премашили приход традиционалног европског финансијског суперклуба.

Иако Јунајтед тренутно ужива у ренесанси под новим тренером, Холанђанином Ериком тен Хагом, власници, богата породица Глејзер, ипак су ставили клуб на продају, са пријављеном циљном ценом од шест до седам милијарди долара, укључујући дуг, који би срушио рекорде за било који спортски тим.

До сада је познато да су само два понуђача поднела предлог, а такву процену је тешко подржати било којом конвенционалном финансијском метриком.

"Лексове" сопствене калкулације сугеришу да клуб вреди око 1,6 милијарди долара, а чак и тренутна вредност предузећа од 4,5 милијарди долара на коју се подразумева цена акција Јунајтеда захтевала би неизводљиво висок раст прихода и профита да би се оправдала цена.

Чињеница да су Глејзери, који су били међу првим страним инвеститорима у најбољим енглеским фудбалским клубовима када су купили Јунајтедов капитал за 790 милиона фунти 2005. године, одлучили да сада продају клуб, можда говори да би ово могао бити врхунац тржишта за такву трофејну имовину.

Већ познат сценарио

Један од фактора који су вероватно убрзали одлуку Глејзера да ставе Јунајтед на продају била је продаја Челсија у мају за 3,2 милијарде долара, која је била неопходна због санкција бившем власнику Роману Абрамовичу.

Куповина Челсија од стране америчког финансијера Тода Болија и његових партнера навела је многе власнике да размотре потенцијалну вредност сопствених клубова.

У новембру су се појавили наводи да "Фенвеј Спортс Гроуп", власник америчког бренда у чијем власништву су и бејзбол тим Бостон Ред Сокс, разматра продају Ливерпула, што је та компанија накнадно демантовала.

Браћа Џоел и Аврам Глејзер, двоје од шесторо деце покојног Малколма Глејзера, најавили су касније истог месеца да ће тражити спољни капитал, али и да би могли да иду и на потпуну продају Јунајтеда.

Глејзерови контролишу 95 одсто акција Манчестер Јунајтеда, тако да није извесно да би неки од мањих акционара могао да спречи продају клуба.

Они су именовали "Рејн групу", исту трговачку банку која је водила продају Челсија, да води процес надметања са почетним понудама које су сада укључене.

Два потенцијална купца су јавно објавила своје интересовање: сер Џим Ратклиф, навијач "црвених ђавола" и милијардер, власник петрохемијског произвођача "Инеос", и шеик Џасим бин Хамад ал-Тани, син бившег премијера Катара и председник Катарске исламске банке, који такође тврди да навијач Манчестер Јунајтеда.

Катарска држава већ поседује шампиона Француске Пари Сен Жермен преко "Катар Спортс Инвестментс".

УЕФА, водеће тело за фудбал у Европи, забрањује клубовима у власништву истог ентитета да се такмиче једни против других.

Међутим, она је направила изузетак када је реч о клубовима у власништву Ред Була (Лајпциг и Салцбург), који су играли међусобно на турниру Лиге Европе 2018. године.

Ратклиф, кога саветују "Голдман Сакс" и "Џеј-Пи Морган", представио се као навијач који је послао понуду, док ал-Тани обећава преузимање и брисање дугова.

Такође, постоји могућност да инвеститор преузме мањински удео или обезбеди финансирање за подршку тренутном власништву Глејзера.

"Елиот Менаџмент", активистички хеџ фонд, изразио је интересовање да обезбеди финансирање потенцијалним купцима, као и специјализовани финансијери "МСД Партнерс" и "Оуктри Капитал".

Неопходна инвестиција

Навијачи Јунајтеда се дуго жале на велики дуг клуба и лоше управљање инвестицијама од стране Глејзера.

Ипак, други финансијски и лични разлози вероватно су подстакли одлуку да се размотри продаја клуба.

"Олд Трафорд" и даље је највећи стадион у Премијер лиги са капацитетом од 77.000 места, али више није најмодернији — Манчестер сити, Арсенал и Тотенхем су проширили капацитете сопствених стадиона и унапредили помоћне објекте.

Извештаји наводе да потенцијални трошкови реновирања Олд Трафорда и Карингтона - клупског тренинг комплекса – чији су објекти били предмет гласних критика Кристијана Роналда – износе чак 1,5 милијарди фунти.

Судећи по њиховим проценама новчаних токова, аналитичари нису очекивали тако велики инвестициони програм. У свом последњем извештају о резултатима, клуб је обуставио исплату дивиденде за ову фискалну годину (до јуна), наводно да би сачувао ток новца.

Велики плус је што Јунајтед поседује значајну количину земље око стадиона. У најмању руку, ово власништво би требало да понуди даљи развојни потенцијал сваком купцу.

Раст прихода стагнира

Енглеска Премијер лига је најуноснија у Европи - њени клубови чине преко половине најбогатијих у Европи и њихова потрошња на трансфере играча лагано премашују оне у ривалским лигама.

Међу светским лигама, само америчка НФЛ лига премашује процењених седам милијарди долара годишњег прихода енглеског шампионата.

Тек од сезоне 2016/2017, Јунајтед је предњачио међу свим фудбалским клубовима у приходима од продаје. Али после више од деценије брзог ширења, Јунајтедове исплате од права на емитовање – његовог највећег извора прихода – и комерцијалних прихода од спонзорских уговора су скочиле.

То је делимично последица пандемије ковида која је свим фудбалским тимовима одузела приход од улазница и део прихода од емитовања делова две узастопне сезоне.

Али нестабилна форма тима на терену није помогла. Јунајтед није успео да се квалификује за Лигу шампиона 2016. године и 2019. године.

Са 688 милиона евра, годишњи приход Јунајтеда је и даље изнад просека од 462 милиона евра који су пријавили европски елитни клубови у сезони која се завршава 2022, према подацима "Дилојта".

Такође је прилично отпоран финансијски; чак и у релативно лошој сезони, када је клуб завршио на шестом месту у лиги, приходи су премашили све остале европске клубове осим Ситија, Реал Мадрида и Ливерпула.

Улазак у Суперлигу, паневропско такмичење које су 2021. године предложили неки од најбољих европских клубова, укључујући Јунајтед, могло би донети додатни приход од комерцијалних и емитованих програма.

Али, фудбалски навијачи и многи политичари широм Европе нису добро реаговали на предлоге и брзо се одустало од те идеје.

У међувремену, оперативни трошкови и плате играча, настављају да расту.

Иако клуб има један од нижих односа плата и прихода у Премијер лиги од 66 одсто, "црвени ђаволи" последње три године бележе губитак пре плаћања пореза.

То је најгори низ од како су Глејзери преузели контролу 2005. године.

Овакав лош финансијски учинак могао би објаснити жељу Глејзерових да прикупе спољни капитал или продају клуб. Нето дуг је такође последњих година поново почео да расте.

Скоро сав дуг је деноминован у доларима, док је већи део његовог прихода генерисана у фунтама, која је пала за 15 одсто у односу на долар од достизања врхунца у јуну 2021. године.

Која је цена Јунајтеда?

Вредновање овог познатог тима и његовог бренда никако неће бити једноставно. Његове акције, које котирају у Њујорку, ипак дају назнаку тржишних очекивања.

Клуб тргује по вредности предузећа - тржишна капитализација капитала плус нето дуг - од 4,5 милијарди долара.

То је знатно испод највиших процена продајне цене.

Постоји неколико начина да се дође до процене вредности.

Увећање зараде, користећи или добит након опорезивања или зараду пре камате, пореза, депрецијације и амортизације, може пружити слику о томе колико година профита је претпостављено у куповној цени.

Према подацима "С&П Капитал", Јунајтед сада тргује са око 28 пута више од процењеног профита пре камата, пореза на добит и амортизације, за годину до јуна 2023. године.

То је близу врха његовог десетогодишњег распона и док ограничено финансијско откривање отежава поређење са другим врхунским клубовима, знатно је изнад рејтинга италијанског Јувентуса (седам пута) или немачке Борусије Дортмунд (четири пута).

Други приступ је анализа дисконтованих новчаних токова.

Ово користи прогнозе новчаних токова током дужег временског периода и примењује дисконтни фактор и друге претпоставке да би се створила вредност капитала у данашњем новцу.

Ови модели су веома осетљиви на чак и мале промене у претпоставкама, али чак и тако, користећи нека разумна очекивања раста, "Лексова" процена била је веома ниска на око 1,6 милијарди долара.

Та техника се такође може користити за враћање на тренутну тржишну процену Јунајтеда и израчунавање нивоа прихода и раста профита који би био потребан да би се то подржало.

Користећи готовински ток након опорезивања, готово је немогуће доћи до процене која се приближава тренутној тржишној вредности Јунајтеда.

Чак и коришћењем бројева пре опорезивања, да би се задовољила тренутна процена вредности, захтевао би раст прихода од 17 процената на годишњем нивоу током једне деценије, док би трошкови, укључујући плате играча, морали да остану исти.

Слободни новчани ток би морао да расте за 38 одсто годишње, што је огроман темпо за зрело пословање чији приходи бар делимично зависе од хирова спортског успеха.

Поређење прихода Јунајтеда са приходима ривала је најлакше и најпопуларније мерило. Прецизни подаци доступни су за највеће клубове и обично нису тако променљиви као зарада.

Америчка компанија за приватни капитал "Ред Бирд" је прошле године платила "Елиот Менаџменту" око 4,5 пута више прихода за италијански Милан. Али чак и коришћење ових вишеструких вредности за процењене приходе Јунајтеда за сезону која се завршава 2026. године доноси само процену на 4,3 милијарде долара – што је још 200 милиона долара мање од тренутне вредности предузећа.

Цена акција Јунајтеда, порасла за три четвртине од када су Глејзери објавили да размишљају о продаји, даје тржишну вредност која је више од шест пута већа од годишњег прихода.

Оптимисти верују да ово потцењује вредност глобалне базе навијача клуба.

Јунајтед каже да има 1,1 милијарду навијача, а Џо Равич, суоснивач "Рејна", каже да је отприлике половина од тога у Азији.

"Занимљиво ми је питање како уновчити ту међународну базу навијача" додао је он.

Према подацима стручњака за спортске податке "Футбал Бенчмарк", само на друштвеним мрежама клуб има око 213 милиона пратилаца.

Ипак, садашњи власници покушавају да извуку више новца од навијача. Планирано повећање цене сезонских карата, најављено ове недеље, прво је у 11 година.

Ден Пламли, предавач спортских финансија на Универзитету Шефилд Халам, сматра да вредност тог бренда не може бити мања од четири милијарде долара на основу величине базе обожаватеља и потенцијала за нове дигиталне токове прихода.

Почетком фебруара, Премијер лига је оптужила Сити и његове власнике Абу Дабија за кршење десетина финансијских правила. Ако оптужбе потврди независна комисија, могуће су неограничене казне и санкције као што су одузимање бодова или чак принудно испадање.

Влада Велике Британије такође се припрема да изда белу књигу о регулисању фудбала која се обавезује да ће уклонити бескрупулозне власнике, побољшати финансијску одрживост и дати навијачима више гласа.

То две ствари би моглер бити повезане - потез Премијер лиге против Ситија може бити закаснели покушај да се покаже да лига може да се регулише без мешања државе.

Али и једни и други сугеришу да ће у будућности бити више контроле финансија фудбалских клубова.

Мало је вероватно да ће то дугорочно смањити интересовање за куповину Јунајтеда. Тај клуб још увек може да постигне високу цену од директног купца који верује да су тржишта увелико потценила потенцијал спортских тимова да извуку још више новца из џепова својих оданих навијача.

Али применом конвенционалних техника процене пропушта се један витални, али нематеријални фактор: прилике за поседовање заиста глобалних спортских франшиза су потпуно ретке.

Коначна цена тог легендарног клуба могла би да буде резултат надметања између ултра-богатих ривала који желе да не пропусте такву прилику која се пружа једном у животу.

image
VV inauguration
banner