Србија и Балкан

РТ Балкан истражује: Цурење амонијака на путевима, немар или системски проблем

Петнаест грађана насеља Топола, међу којима и шесторо деце, смештено је у болницу са лакшим повредама
РТ Балкан истражује: Цурење амонијака на путевима, немар или системски проблемwww.globallookpress.com © Klaus-Dietmar Gabbert/dpa

Није прошло пуних месец дана од несреће на прузи код Пирота, када је 50 особа хоспитализовано после исклизнућа четири од 20 вагона цистерни који су превозили амонијак из шина, а сличан акцидент претходне ноћи догодио се у Панчеву.

До цурења амонијака дошло је поново синоћ око 22.45 из ауто-цистерне на паркингу компаније "Сага", у близини јужне индустријске зоне у граду на Тамишу. 

Због основа сумње да су извршили кривична дела изазивање опште опасности и оштећење животне средине, ухапшен је власник фирме "Сага" С.К. (33), као и возач цистерне Н.Б. (36).

Основно јавно тужилаштво у Панчеву одредило им је задржавање у трајању од 48 часова.

Грађани преплашени

Укупно 15 грађана насеља Топола, међу којима и шесторо деце, смештени су у болницу са лакшим повредама. Две особе завршиле су на респиратору, саопштила је портпарол Опште болнице Панчево др Слађана Ковачевић и нагласила да су сви прегледани и пуштени кућама.

"Сви који су се јавили у болницу имали су лакше или никакве значајне тегобе и нико није задржан на лечењу. Нико није имао симптоме тровања. Око поноћи се јавило и шесторо деце на Дечје одељење и они су такође после прегледа пуштени кући", рекла је она.

Начелник Хитне помоћи у Панчеву Зоран Манасијевић казао је да нико није упућен на ВМА на токсилогију. Открио је да се и током јутра још неколико грађана јавило у Општу болницу Панчево али да нико од њих није имао теже тегобе.

Грађани су видно уплашени, признаје, али је већина њих рекла да тренутно не осећа мирис амонијака.

"Људи су се уплашили због ситуације у Пироту, али није било реалних разлога за велики страх у овом случају", рекао је он.

Са овом констатацијом сагласан је и градоначелник Панчева Александар Стевановић, наглашавајући да безбедност и здравље грађана није угрожено услед цурења амонијачке воде.

Он је рекао да ће надлежне институције које су на терену када буду завршиле свој посао саопштити шта се тачно догодило.

"Ко може бити одговоран за то што се догодило процениће надлежне институције и сигуран сам да ће одговорни одговарати", рекао је Стевановић.

Проф. Јованчићевић: Закони и прописи се не поштују

Др хемијских наука проф. Бранимир Јованчићевић, члан Одбора за заштиту животне средине, за РТ Балкан каже да је сасвим јасно да имамо проблем, јер су нам се догодила четири акцидента у кратком временском раздобљу, од рудника Соко, преко оног у Сјеници, до цурења амонијака на путевима и железницама у Пироту и Панчеву.

"За све њих заједничко је непоштовање закона и прописа. Када осете да нема контроле, појединци раде и понашају се бахато и неодговорно. Амонијак је хемикалија која има велику примену од 1940-их година у производњи фосфорних ђубрива, дезинфекцији вода и производњи експлозива. Тако да га има пуно на нашим путевима и железницама, а очигледно да је транспорт опасних материја ван сваке контроле", нагласио је Јованчићевић.

Први на линији одговорности, према његовим речима, је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, али до оног тренутка када се амонијак посматра као сировина.

"Када дође до акцидента и амoнијак постане загађујућа супстанца, тада је у надлежности Министарства за заштиту животне средине. Као опасан гас, који може да се нађе и у течном стању, изазива разарање органа ткива и трајна оштећења плућа, а изложеност у већој мери може да проузрокује смрт", објашњава профсор Хемијског факултета.

Све службе на терену

Државни секретар у Министарству заштите животне средине Александар Дујановић рекао је да су припадници Сектора за ванредне ситуације у Панчеву зауставили цурење амонијачне воде и да полиција обезбеђује место акцидента.

"Сектор МУП-а за ванредне ситуације у Панчеву обезбеђује локацију, прати њено санирање. Позвани су синоћ око 1.00 сат. На терен су изашли и инспектори за заштиту животне средине заједно са Покрајинским секретаријатом за заштиту животне средине", рекао је државни секретар и додао да је ресорно министарство упутило позив и Институту за рударство и металургију.

Град Панчево је, како је истакао, ангажовао и Завод за јавно здравље Панчево да обави сва потребна мерења, тако да ће и ти резултати ускоро бити доступни. За сада није познато колико је опасне материје исцурело.

"У питању је амонијачна вода, што је много блаже него амонијак, али за сада немамо информацију о томе колико је тога исцурело. Очекујемо званичне резултате Завода за јавно здравље Панчево", рекао је Дујановић.

Он је објаснио да је до цурења дошло због проблема на неким вентилима на камиону цистерни. 

Цистерна је требало да стигне до цементаре у Поповцу, која у својој производњи користи амонијачну воду, а утврђује се одакле је кренуо транспорт, како је цистерна завршила на паркингу "Саге" и где је по плану требала да заврши. Подаци ће бити познати у току дана, уверава државни секретар.

Увиђај у кругу фабрике "Сага" обавља и дежурни заменик Основног јавног тужилаштва у Панчеву и инспектор заштите на раду.

Интревенција полиције и ватрогасаца је завршена, а ватрогаси и даље дежурају на месту инцидента.

"Ватрогасци су врло брзо успели да то истицање затворе и да, ради безбедности, грађани из околних кућа буду евакуисани до завршетка те интервенције", рекао је командант Ватрогасно-спасилачког батаљона Панчево Боро Мајкић.

Дежурна заменица тужилаштва наложила је да се обезбеди место догађаја, да се забрани приступ неовлашћеним лицима у кругу детекције амонијака и да се изврши евакуација свих лица у близини.

"Сви евакуисани ноћас око 3.30 часова су се вратили у своје домове јер нема никакве опасности по даље истицање", поручио је Мајкић.

Да подсетимо, акцидент код Пирота догодио се 25. децембра прошле године и тада је министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Горан Весић рекао да су формиране две комисије како би утврдиле све чињенице у вези са несрећом на прузи Ниш - Димитровград.

Ипак, Весић је дан касније рекао да је узрок превртања вагона лоша инфраструктура и да му не треба комисија да би то утврдио.

image