
Већина ученика се не осећа безбедно у школи
У прошлој школској години, обележеној неслућеном ескалацијом насиља које укључује децу, већина средњошколаца није се осећала безбедно у школском кругу који би требало да буде синоним за сигурно и подстицајно окружење.
Чак 64,2 одсто ученика осећало се несигурно у школи и међу њима је било више дечакa него девојчица.
Готово 41 одсто средњошколаца изостајало је из школе јер се нису осећали сигурно под школским кровом - показали су резултати истраживања које је спроведено у прва два месеца ове школске године.
Истраживање су заједно реализовали асоцијација "Дуга" и Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања, уз подршку мисије ОЕБС-а и Владе Шведске. Спроведено је у 57 средњих школа широм Србије на репрезентативном узроку од 1.183 испитаника од тога 701 ученик другог разреда средње школе, 262 родитеља средњошколаца и 211 наставника и стручних сарадника.

И наставници у високом проценту сматрају да је школа небезбедна и очекују системска решења, рекла је на представљању резултата истраживања др Фарида Басиони Стаменић, главни истраживач.
"Конкретно, наводе да је велики број ученика у одељењима а недовољно стручних сарадника у школама и траже додатне обуке да тачно знају како да препознају насиље. Мање од половине, па чак и до трећине наставника и стручних сарадника одмах реагује на насиље", рекла је Басиони Стаменић.
Један од закључака истраживања је да постоји висока информисаност испитаника о насиљу уопште и препознавању различитих врста насиља, те да је свест о насиљу повећана. Међу факторима које издвајају као главне узроке појаве насиља у средњим школама су: притисак вршњака, породични односи и ситуација у породици, пол и сексуални идентитет ученика или члана породице.
Притисак вршњака због одређеног спољашњег изгледа, моде, репутације, стила, понашања као окидач за насиље види 92,9 одсто наставника и око 83 одсто родитеља и ученика.
Чак 94,8 одсто наставника сматра да су породични односи и ситуација у породици (злостављање, занемаривање, развод, конфликтни односи) узрок насиља у школи, а истог мишљења је и 79,6 одсто ученика и 77,9 одсто родитеља.
Око 74 одсто и родитеља и наставника и ученика потврђују да сексуална орјентација и родни идентитет јесу покретачи насилничког понашања. Националност и културну различитост међу кључним факторима који доводе до насиља препознаје 69 одсто родитеља, 68,1 одсто ученика и 61,6 одсто наставника и стручних сарадника.
Ставови родитеља, ђака и наставника око појединих питања прилично се мимоилазе. На пример, две трећине родитеља и наставника уверени су да агресивне игрице, филмови, музика могу допринети насиљу у школама, међутим с таквим ставом се не слаже око 50 одсто средњошколаца.
Доступност оружја као и доступност информација о оружју на интернету, по мишљењу 72,9 одсто родитеља и 69,7 одсто наставника јесу окидачи за насиље у школама. Исто тако мисли тек 44,7 одсто ученика.
Око 65 одсто средњошколаца уверено је да насиље у школама потиче и од поступања наставника према ђацима, али је с тим сагласан знатно мањи проценат наставника (52,6 одсто). Процењујући однос запослених у школама према вршњачком насиљу, чак 67,7 одсто средњошколаца сматра да "нису свесни проблема и не дају све до себе да спрече и прекину насиље". Тако мисли и 51,9 одсто родитеља, али и свега 19,9 одсто наставника.