Свет

Америчке државе туже Мету: Свесно подстичу зависност младих

У тужби поднетој суду у Калифорнији додаје се да "Мета" рутински прикупља податке о деци млађој од 13 година, без пристанка њихових родитеља, што представља кршење савезног закона
Америчке државе туже Мету: Свесно подстичу зависност младихwww.globallookpress.com © Rafael Henrique

Група од 33 савезне државе САД, укључујући Калифорнију и Њујорк, поднела је тужбу против компаније "Мета" због, како се наводи, наношења штете менталном здрављу младих и свесног дизајнирања функција на Инстаграму и Фејсбуку које децу чине зависном од тих друштвених мрежа, преноси "Вашингтон пост". Оне подносе заједничку тужбу федералном суду у северном округу Калифорније, док државни тужиоци и осам држава подносе одвојене тужбе на савезним, државним или локалним судовима.

У тужби поднетој суду у Калифорнији додаје се да "Мета" рутински прикупља податке о деци млађој од 13 година, без пристанка њихових родитеља, што представља кршење савезног закона.

Тужбе су кулминација опсежне истраге 2021. о тврдњама да Мета доприноси проблемима менталног здравља међу младима, тако што омогућава деци приступ на своје платформе користећи штетне и манипулативне тактике.

У федералној жалби на 233 странице наводи се да је компанија учествовала у "шеми за искоришћавање младих корисника зарад профита" доводећи их у заблуду о безбедносним карактеристикама и распрострањености штетног садржаја, прикупљајући њихове податке и кршећи савезне законе о приватности деце. Државни званичници тврде да је компанија свесно применила измене како би задржала децу на сајту на штету њиховог благостања, кршећи законе о заштити потрошача.

"Наша двосмерна истрага дошла је до закључка: Мета је штетила нашој деци и тинејџерима, гајећи зависност, како би повећао корпоративне профите", наведно је у саопштењу државног тужиоца Калифорније Роб Бонта.

Портпарол компаније Мета Лиза Креншо је у изјави рекла да је компанија "разочарана што су уместо продуктивног рада са компанијама широм индустрије на стварању јасних стандарда прилагођених узрасту за многе апликације које тинејџери користе, државни адвокати изабрали овај пут".

Државни тужиоци су изразили оптимизам да би вишеструка акција, било кроз нагодбу или регулаторни притисак, могла да натера компанију да промени своје понашање према деци.

Ефекат Метиних производа на младе је дошао у жижу јавности након детаљног интерног истраживања "Волстрит џорнала" из 2021. године, које је објавила узбуњивач Френсис Хауген, која је у Фејсбуку радила као менаџерка производа у тиму за грађански интегритет, показујући да је Инстаграм погоршао телесне проблеме код неких тинејџерки.

Али напори да се усвоје нова заштита приватности и безбедности деце на мрежи су заказали на савезном нивоу, што је у великој мери оставило државама да напредују са новим агресивним мерама.

Државе као што су Арканзас и Јута усвојиле су законе који забрањују млађима од 13 година друштвене мреже и захтевају да тинејџери млађи од 18 година добију сагласност родитеља за приступ сајтовима.

Калифорнија је, у међувремену, донела правила која захтевају од технолошких компанија да провере своје производе у погледу ризика и уграде безбедносне и заштитне ограде у своје алате. Уместо савезног законодавства, родитељи и школски дистрикти су такође преузели ту ствар, подносећи тужбе оптужујући Мета, ТикТок и друге платформе за погоршање кризе менталног здравља младих у земљи и продубљивање анксиозности и депресије.

Дилеме око утицаја на ментално здравље

Амерички хирург Вивек Х. Муртхи објавио је упозорење у којем тврди да прекомерна употреба друштвених медија у детињству може довести до већег ризика од лошег менталног здравља, укључујући проблеме са спавањем или незадовољства телом. Али, извештај Америчког психолошког удружења открио је да употреба друштвених медија "није сама по себи ни корисна ни штетна за младе људе" и да би требало да се уради више истраживања на ту тему.

Покрећући своју истрагу 2021. године, државни органи су рекли да компанија "није успела да заштити младе људе на својим платформама" и оптужили је да "експлоатише децу у интересу профита".

Технолошки гигант је тада одбацио истрагу, а портпарол Мете Енди Стоун рекао је да су оптужбе "лажне и да показују дубоко неразумевање чињеница".

Од тада, Мета је представила бројне промене у политици и производима са циљем да своје апликације учини безбеднијим за децу, укључујући давање алата родитељима за праћење активности, уградњу упозорења која позивају тинејџере да се одморе од друштвених медија и примену строжих подешавања приватности за младе кориснике.

Промене су мало учиниле да умире њене критичаре на државном и савезном нивоу, који тврде да је компанија избегла одговорност да заштити своје најугроженије и најмлађе кориснике.

Мета годинама брине да млади проводе мање времена на Фејсбуку, док тинејџери хрле код конкурената укључујући ТикТок и Снепчет. Да би привукла млађе кориснике, компанија је покушала да реплицира ТикТок са својом кратком видео услугом, Рилс.

Али настојање да се привуку млади људи привукло је пажњу регулатора који су забринути да апликације попут Фејсбука и Инстаграма штете менталном здрављу младих, увлаче их у производе који изазивају зависност у младости и угрожавају њихову приватност. Мета тврди да су истраживања о ефектима друштвених медија на младе помешана и да компанија предузима мере предострожности да заштити кориснике.

Након што су Хаугенова открића постала јавна, Мета је објавила да паузира своје планове за изградњу Инстаграм апликације дизајниране посебно за децу млађу од 13 година. Групе за заступање, државни тужиоци и законодавци позвали су компанију да одустане од пројекта због бриге за ментално стање младих људи. 

Компанија је тада рекла да и даље верује у концепт Инстаграм апликације оријентисане на децу, јер су млади корисници и до тада лагали о својим годинама да би се придружили Инстаграму.

image