Свет

"Боинг" Украјини шаље оружје, а са њихових авиона отпадају делови - и то у лету

Ово доприноси утиску да је "Боинг" заборавио како се праве авиони, оцењује аналитичар
"Боинг" Украјини шаље оружје, а са њихових авиона отпадају делови - и то у лету© Tanjug/National Transportation Safety Board via AP

Погрешно избушене рупе, лабави вијци кормила, а сада и део трупа који се катапултирао током лета на потпуно новом авиону, остављајући ужаснуте путнике изложене зјапећој рупи у кабини на висини од 16.000 стопа (4.900 метара) - за само неколико месеци, поверење у квалитет компаније "Боинг", највећег америчког извозника и једног од главних снабдевача Кијева оружјем, драстично је пало.

Две смртоносне несреће са 737 "максом" пре неколико година пољуљале су поверење у компанију, само да би га најновији инцидент дотукао. Несрећа се догодила 5. јануара увече када су се врата "боинга 737 макс 9" компаније "Аљаска ерлајнс" катапултирала у лету.

Регулатори су реаговали брзо, приземљивши 171 авион, укључујући целу флоту "макс 9" у САД. Званичници кажу да само пуком срећом нико није озбиљније повређен у инциденту, будући да на том лету нико није седео поред врата.

Званичници су сада пронашли врата која су одлетела и покушавају да утврде шта је изазвало изненадну декомпресију на новом "Боинговом" авиону.

Акције Боеинга пале су за 7,9 процента на трговању у САД у понедељак, а иако ће поремећај ваздушног саобраћаја бити краткотрајан, овај произвођач авиона дугорочно ће осећати последице.

"Оваква врста квара не би требало да се деси ни на једном авиону, али да се догоди на авиону старом три месеца је неприхватљиво", рекао је Ник Канингем, аналитичар агенције "Партнерс". "Ово доприноси утиску да је 'Боинг' заборавио како да праве авиони", додао је Канингем.

Инцидент се догодио у преломном тренутку за америчког произвођача авиона који је усред покушаја да повећа брзину којом прави своје авионе, нарочито после проблема са снабдевањем због којих је 20 месеци каснио са испорукама и угрозио свој водећи програм изградње новог авиона америчког председника.

Произвођач се плаћа по испоруци, тако да је повећање комерцијалне производње кључно за постизање финансијских циљева компаније, укључујући генерисање 10 милијарди долара годишњег слободног тока готовине до 2026.

Тренутно "Боинг" прави 38 млазњака месечно у једној од својих фабрика у близини Сијетла и каже да планира да до средине деценије достигне 50 месечно. Са оваквим незгодама, тај циљ неће бити остварив.

image