Економија

Европа нема инфраструктуру за повећан увоз течног природног гаса

Цене танкера за пренос течног природног гаса (ЛНГ) дивљају, а очекује се и даљe поскупљење са доласком зиме
Европа нема инфраструктуру за повећан увоз течног природног гасаwww.globallookpress.com © © Javier Carrion

Европске земље похвалиле су се тиме да су њихова складишта гаса пре почетка зиме попуњена више него иначе. Ипак, све више течног природног гаса (ЛНГ) стиже у Европу таквим темпом да то омета функционисање у лукама, а цене транспорта су високе, што доприноси већ рекордним ценама ЛНГ.

Нешто раније, медији су известили да више од 30 ЛНГ танкера, код шпанске обале, чека да истовари терет на неком од терминала за регасификацију. Очигледно да ових шест терминала нису били довољни за повећан увоз ЛНГ у земљу, иако их Шпанија има највише у Европи.

Ипак, није само Шпанија у "изузетној оперативној ситуацији", како је то назвала влада у Мадриду. 

Десетине ЛНГ танкера чекају на истовар или служе као плутајуће складиште у близини других европских лука. И док ЛНГ и даље пристиже у Европу, недостатак танкера је велики.

"Сваки озбиљан купац природног гаса узео је у обзир и ЛНГ танкере", рекао је за "Вол стрит џурнал" истраживач Омар Нокта. "Међутим, капацитети су веома ограничени и набавка је заиста скупа."

Ово је најстарији закон о понуди и потражњи, а исти закон такође диже цене транспорта ЛНГ у небо, што додатно повећава цену увоза у Европи и Азији.

Према подацима Балтичке берзе које у извештају наводи "Вол стрит џурнал", цене за ЛНГ танкере на тржишту порасле су шест пута од почетка године, достигавши ове недеље износ од 450.000 долара дневно.

Брокери очекују да ће цена и даље расти, до пола милиона долара дневно, јер потражња остаје велика уочи зиме. А то можда и није граница, јер је једна британска брокерска кућа прогнозирала да би цене транспорта могле порасти на чак милион долара дневно пре краја године.

Додатни фактор који поскупљује испоруку је то што се значајан део расположиве флоте ЛНГ тренутно користи као плутајућа складишта, док трговци чекају да цена робе порасте са доласком зиме. У извештају Ројтерса о застојима танкера за ЛНГ наводи се да ће цена испоруке у новембру и децембру бити виша од тренутних.

Застоји, такође, претварају неке од танкера који чекају истовар у плутајућа складишта, чему је допринео и пад потражње због топлијег времена у Шпанији и мање индустријске потражње за гасом широм Европе због успоравања економског раста, што је изазвано несташицом гаса која је почела прошле године.

Осим тога, поновно покретање постројења "Фрипорт ЛНГ", затвореног након пожара у јуну, могло би да буде одложено. 

"Ристад енерџи", норвешка консултантска кућа у области енергетике, каже да би ово одлагање могло да повећа цене течног природног гаса у Сједињеним Америчким Државама, што би аутоматски изазвало скок цена ЛНГ и на међународном тржишту. 

Ово се дешава док Европска унија покушава да заузме чврст став и поручује да ће ограничити цене ЛНГ, о чему су недавно на самиту разговарали европски лидери.

Чак и пре састанка, договор је био мало вероватан јер су земље чланице подељене по том питању, али је и притисак да се контролишу цене гаса велики, чиме би се ограничио и раст инфлације, тако да се нека врста договора ипак може очекивати. 

Има и неких добрих вести. Очекује се да ће кинески увоз течног природног гаса опасти због пада тражње и високих цена на тржишту, што ће ослободити више бродова за транспорт за Европу. 

image