Економија

САД и ЕУ покренуле трговински рат због електричних аутомобила: Какав би могао бити одговор Кине

Европска комисија је објавила да ће царине на електричне аутомобиле са 10 одсто бити повећане у распону од 17,4 до 38,1 одсто
САД и ЕУ покренуле трговински рат због електричних аутомобила: Какав би могао бити одговор Кине© xy / freshidea - stock.adobe.com

Европска комисија (ЕК) је обавестила кинеске произвођаче електричних возила о увођењу додатних царина на њихове производе које ће ступити на снагу почетком следећег месеца. Оне ће са 10 одсто бити повећане у распону од 17,4 до 38,1 одсто.

Трговински рат поново је распламсан након што је председник САД Џозеф Бајден, такође, прошлог месеца повећао америчке царине на широк спектар производа који се увозе из Кине, као што су полупроводници, батерије, соларне ћелије или критични минерали, док су царине на кинеске електричне аутомобиле повећане на 100 одсто.

Како се наводи у саопштењу, на аутомобиле фирме "Би-Вај-Ди" (BYD) ће се убудуће односити царина од 17,4 одсто, компанија "Гили" ће плаћати 20 одсто, а "Ес-Еј-Ај-Си" (SAIC) 38,1 одсто. Остали кинески произвођачи аутомобила ће плаћати 21 одсто, док компаније које нису сарађивале у истрази ЕУ о субвенцијама очекује царина од 38,1 одсто.

Портпарол кинеског министарства спољних послова Лин Ђиан је изјавио да ће Кина предузети све неопходне мере да одбрани своја законска права и интересе.

Кина би могла да узврати Европској унији мерама у области пољопривреде, авијације и аутомобилске индустрије, а Пекинг је већ покренуо истрагу о неким врстама европских алкохолних пића. Немачки канцелар Олаф Шолц упозорио је раније овог месеца на последице ограничење трговине са Кином, рекавши да Европска унија не треба да затвара своја тржишта за стране компаније.

Ако би Кина узвратила реципрочним мерама, најтеже би били погођени управо немачки произвођачи аутомобила као што је Фолксваген или Бе-Ем-Ве (БМW).

Економиста Бранко Павловић, каже за РТ Балкан да је у питању погубна политика која нема никакве везе са економским интересима Европе, али да има са припремом Америке да улази у један тотални трговински рат против Кине у 2025. години. Он, међутим, сматра да одговор Кине неће бити превише жустар, барем у наредних годину дана.

"Кина игра веома резервисано, очекујући да ће привредници у аутомобилској индустрији због страха од контрамера извршити притисак на власти у Немачкој и Француској да укину ограничења. Они рачунају да ће то изазвати политичке дестабилизације у тим државама и да ће довести полако на власт оне који неће да прате америчку политику заоштравања односа са Кином. Између своје потребе да, као и свака друга држава, реагује контрамерама и с друге стране, очекивањем да може са нешто блажим и ређим мерама да постигне исти степен политичког отпора Америци унутар саме Немачке и француске, Кина се опредељује за ово друго рачунајући да ће ти процеси бити бржи него што ће санкције да им нанесу заиста неку непоправљиву штету у периоду од годину или годину и по дана", каже Павловић.

Он зато очекује да ће у наредних годину дана Кина бити суздржана у погледу контрамера.

"Ово већ дуго није 'тихи рат', јер је Америка увела више од 2.000 различитих санкција и ограничења на производе из Кине у протеклих годину и по дана. Иде свакога дана по мало у различитим правцима и када се све то сабере, то уопште није мало, већ добија врло озбиљне обрисе. Немци су највећи произвођачи електричних аутомобила у Европи, а све те највеће аутомобилске индустрије не могу да се развијају уколико не могу да се ослањају на кинеско тржиште и онда се плаше, ако Брисел буде форсирао мере, да ће, пре или касније, Кина повући контрамере, а онда су они готови. Само један произвођач 50 одсто укупне продаје извози у Кину. Ако се бори са Кинезима на европском тржишту, то је у реду, али ако му уведу контрамере изгубиће 50 одсто продаје, јер ништа неће моћи да прода у овој азијској земљи", објашњава Бранко Павловић.

Директор кинеске аутомобилске компаније БИД Ванг Чуанфу је недавно указујући на напоре Европе и САД да ограниче увоз аутомобила произведених у Кини, рекао да се они плаше кинеских електричних возила и да је реакција западних земаља сведочанство снаге кинеске аутомобилске индустрије.

Подаци о продаји које је објавио Датафорс показују да електрични аутомобили кинеских брендова као што су МГ Моторс и БИД имају удео од нешто мање од девет одсто електричних возила продатих у Европи прошле године. Очекује се да њихов удео порасте и да до 2027. године чине петину продатих возила у овој категорији.

Нове царине Европске уније на кинеске електричне аутомобиле би могле да погоде и возила америчке "Тесле" која се производе у Кини, а Брисел би могао да израчуна посебну стопу за компанију из САД. Комесар ЕУ за трговину Валдис Домбровскис је рекао да Европска комисија тренутно разматра "Теслине" аргументе за ниже царине, преноси Си-Ен-Би-Си.

Једна од највећих "Теслиних" гигафабрика се налази у кинеском Шангају. Компанија је прошле године испоручила 947.000 возила из ове фабрике од којих је 600.000 отишло на кинеско тржиште, а остатак је извезен.

image