Магазин

Од "кеца" до "тридесет кеца": Пет легендарних КГБ пресретача

За превоз најважнијих државних службеника руски безбедносни комитет КГБ, имао је посебно опремљене аутомобиле, а ових пет ушли су у списак најлегендарнијих возила свих времена. Какви су били совјетски пресретачи?
Од "кеца" до "тридесет кеца": Пет легендарних КГБ пресретача© Youtube / ПриветТачка

Безбедност најважнијих политичких личности одувек је тема број 1, а познато је да су руски политичари међу најчуванијим политичарима света. У каквим су се аутомобилима превозили совјетски политички актери?

Брза "Емка" ГАЗ-М-1 В8 - први пресретач руског КГБ

Совјетско путничко возило које се у серијској производњи појавило 1936. године могло се похвалити осмоцилиндричним Фордовим мотором, а за његов прототип узето је возило марке Форд Модел Б 40А из 1934. године: по условима уговора између америчке компаније и Совјетског савеза сва техничка документација била је прослеђена компанији ГАЗ, која је била одговорна за израду и комплектацију возила. Ово је и први пресретач совјетског КГБ, а да би могао да крузира руским путевима било је неопходно неколико корекција - иако се возило користило од стране једног од најважнијих државних органа тог времена, било је потребно побољшати безбедносне перформансе, прилагодити га вожњи на совјетским путевима и обезбедити адекватне резервне делове и обучен персонал који би могао у кратком року да отклони било који квар.

"Победа" ГАЗ-М26 – супер брзи аутомобил

Други пресретач који сед налазио у флоти КГБ такође је био из породице ГАЗ, а овај у то време моћни аутомобил производио се од 1956. до 1958. године и важио за прави понос руских безбедњака. Аутомобил је био опремљен мотором са шест цилиндара и 90 коњских снага, а аутоматски мењач "наследио је" од лимузине ГАЗ М-12 ЗиМ. Овај супер брзи аутомобил могао је да развије брзину до 132 километра на час, а од нуле до сто је убрзавао за 30 секунди.

"Волга" ГАЗ-23 – пресретач "прерушен" у цивилни аутомобил

Модификација претходног модела "Волге" веома брзо се "увукла под кожу" совјетским припадницима безбедносних служби, а ГАЗ-23 израђен је по специјалном захтеву Комитета државне безбедности и других служби Совјетског Савеза. ГАЗ-23 био је израђен у серији од свега 603 примерка, а споља се ни по чему није разликовао од свог претходника: главна модификација била је на мотору - КГБ-овску "Волгу" красио је осмоцилиндрични мотор запремине 5,53 литра и невероватних 195 коњских снага који је "позајмљен" од "Чајке" ГАЗ-13. Због оваквог мотора који су конструктори једва успели да упакују испод хаубе, "Волга" је добила чак 300 килограма масе. Од нула до сто километара на час овој "Волги" је требало само 16 секунди, што је у односу на претходног пресретача из ГАЗ породице готово двоструко боље пролазно време, а максимална брзина коју је могла развити била је 170 километара на час.

"Волга" ГАЗ-24-24

Омиљена "Волга" државних функционера и припадника КБГ још од почетка производње 1968. године важила је за прави драгуљ руске аутомобилске индустрије, а чињеницу да је била миљеница КГБ поткрепљује и то да је и дан данас у народу она позната управо под називом "КГБ Волга". Овај аутомобил имао је модернизован мотор од 195 коњских снага и 8 цилиндара, а за развијање брзине од 100 километара на час требало му је нешто мање него његовом претходнику, ГАЗ-23 - 15 секунди. Током историје ова "Волга" доживела је незнатне модификације зарад бољих перформанси, а њен достојан наследник под називом ГАЗ-24-25 коришћен је за најважније личности тадашње политичке сцене: углавном је коришћена од стране Девете управе КГБ-а, односно службе обезбеђења политичких лидера СССР.

ГАЗ - 31013

Популарни "тридесет први" модел како су га у народу називали, по својим спољашњим карактеристикама ни на који начин није могао да се повеже са КГБ-ом, а његова производња отпочела је 1988. године. За разлику од свог претходника, ГАЗ-31012 из 1981. године, овај унапређени аутомобил није чак био ни прерушен у обичну "Волгу", а имао је и двоструке издувне цеви и аутоматски мењач. "Тридесет кец" био је опремљен снажним V8 мотором са 195 коњских снага, а његова "кубикажа" била је невероватних 4200 кубика.

image