Научници открили да тело морске звезде уопште није тело, него је глава

Морске звезде су праве звезде у подводном свету. Ови бодљокошци, изазивају радост кад год их угледамо, не престају да изненађују ни научнике. Као што је познато имају пет идентичних кракова са којима се крећу по дну, али оно што је занимало истраживаче јесте да ли звезде имају главу, тело или предњи или задњи крај. Занимњиво откриће до ког су дошли говори да морска звезда заправо нема тело, него је цела само глава.
Научници открили да тело морске звезде уопште није тело, него је глава© Pedro Lastra/unsplash

Најновије генетско истраживање показало је да су морске звезде сачињене заправо од главе и да немају торзо. Сматра се да те делове вероватно еволуцијски изгубиле током времена:

"Изгледа да морској звезди потпуно недостаје тело, а њен најбољи опис би био да се ради о глави која пузи по морском дну", каже еволуциони генетичар Лорен Формери са Станфорда, а преноси "Си-Ен-Ен".

Све у вези ови морских сторења је фасцинантно. Наиме, свој живот започињу као јајашца, а затим се развијају у ларве и неко време плутају океаном и онда се спусте на дно. И тада настаје једна необична појава, наиме пролазе кроз процес који трансформише билатерално тело (тело са једном осом симетрије) у облик звезде, односно у пентарадијално тело (тело са више оса симетрије).

У опширном истраживању научници су користили напредне технологије, као што је скенирање микрокомпјутеризованом томографијом, како би уочили експресију гена унутар ткива и одредили специфичне секвенце РНК унутар ћелија.

Откривено је да се генетски попис који се повезује са развојем главе налази на целој звезди, док генетска експресија торза није пронађена:

"Нису били изражени гени који су типично укључени у обликовање трупа. Чини се да је цео план тела овог бодљокожца отприлике једнак глави код других група животиња", каже доктор Џеф Томсон, један од коаутора истраживања.

Научници не крију да је ово велика мистерија:"Како се "прелази" с билатералног плана тела на пентарадијални план и како да упоредимо било који део морске звезде с нашим планом тела?", пита се морски биолог Кристофер Лоу.

Билатерални план тела већине животиња произлази из генетике и може се пратити у регионима главе и трупа или главног тела, због чега кичмењаци и многи бескичмењаци деле слично генетско "програмирање". Оно што је интересантно и што представља научну загонетку јесте да и бодљикаши такође деле заједничког претка са билатералним животињама.