Магазин

Фејсбук слави 20. рођендан: Од студентске па до најпопуларније мреже на свету, до саслушања у Сенату

Можда и најстарија друштвена мрежа на свету, Фејсбук, данас пуни 20 година. За две деценије постојања било је и успона и падова, али једно је неоспориво - ова друштвена мрежа променила је начин комуникације. Међутим, прослава јубилеја не протиче баш у празничној атмосфери, имајући у виду да се пре само неколико дана први човек Фејсбука, Марк Закерберг, нашао на саслушању због великог броја случајева злостављања и сексуалног експлоатисања деце на друштвеним мрежама.
Фејсбук слави 20. рођендан: Од студентске па до најпопуларније мреже на свету, до саслушања у Сенату© Wikimedia Commons / Meta Platforms, Inc., Canva / Hình ảnh của Noble Okuneva

Покренут 4. фебруара 2004. године чисто ради дружења младих студената Харварда, Фејсбук се муњевитом брзином проширио и изван универзитетске мреже и постао једна од најпопуларнијих друштвених мрежа на свету. Данас ова друштвена мрежа слави велики јубилеј - 20 година постојања и удруживања људи свих генерација са различитих крајева света.

Од Фејсмеша до Фејсбука

Фејсбук су основали Марк Закерберг и Едуардо Саверин, који су давних дана (2003. године) били цимери на колеџу. Апликација се тада звала Фејсмеш, а првобитна замисао била је објављивање фотографија које би други студенти оцењивали са "згодни или не" (hot or not). 

Годину дана касније, 2004. године, тада 19-годишњи Закерберг, модификовао је Фејсмеш и из своје собе покренуо добро познати Фејсбук. Мрежа је за јако кратко време постала прави хит у кампусу, а само две године касније се проширила и изван његових граница.

Развој Фејсбука

Фејсбук се за две деценије постојања много променио, а велики број могућности које он има данас нису постојале на самом почетку. Препознатљиви "њуз фид" односно почетна страна на којој можемо читати објаве наших пријатеља појавила се, примера ради, тек 2006. године, док је "лајк" опција уведена тек 2009.

Почетком 2012. године Фејсбук је купио, у то време, другу по популарности друштвену мрежу, Инстаграм за милијарду долара, а две године касније откупио и месинџер Вацaп за невероватних 10 милијарди долара. Међутим, у власништво Фејсбука није могао да дође нико - ни Гугл, ни Мајкрософт, ни ЊузКорп, а ни Јаху. А није да нису покушавали.

Број корисника Фејсбука расте из године у годину, али расте и опасност

У 2023. години своје Фејсбук налоге је макар једном месечно отворило више од три милијарде корисника, што је историјски рекорд по броју активних корисника ове мреже и 3 посто више него претходне године. Демографски подаци указују да је удео мушке популације 56,6 процената, док је процентуално учешће жена - 43,4 посто.

Међутим, и поред толиког броја активних корисника, Фејсбук данас није на пику своје славе. Престигле су га апликације попут Инстаграма и ТикТока, које су млађим генерацијама "ближе" и на којима се садржај и публика незнатно разликују.

Рођенданско славље у јеку скандала и суђења

Рођенданско славље, ипак, не протиче баш онако како би то Закерберг вероватно волео, имајући у виду да се због великог броја случајева злостављања и сексуалног експлоатисања деце на друштвеним мрежама први човек Мете пре само три дана саслушан и пред америчким Сенатом. "Господине Закерберг, ви и ваше компаније имате крви на својим рукама, знам да не мислите тако, али имате. Имате производ који убија људе", рекла је сенаторка Линдзи Грем у обраћању Закербергу.

У одговору на оптужбе, Закерберг је изразио жаљење због свега што су чланови породица претрпели након што су њихова деца била жртве злостављања на друштвеним мрежама. "Жао ми је због свега кроз шта сте сви прошли. Нико не треба да пролази кроз оно што су ваше породице претрпеле. Због тога смо толико уложили и наставићемо са водећим напорима у индустрији како бисмо били сигурни да нико не мора да пролази кроз ствари које су ваше породице претрпеле", изјавио је он.

image
VV inauguration
banner