Магазин

Вожња у ненаспаваном стању је једнако опасна као под дејством алкохола, показала су истраживања

Вожња под дејством алкохола је један од најчешћих узрочника саобраћајних незгода, па је и кажњива законом уколико се у крви возача нађе више промила од дозвољеног. Међутим, о вожњи у ненаспаваном стању се мало прича, иако је једнако опасна.
Вожња у ненаспаваном стању је једнако опасна као под дејством алкохола, показала су истраживања© Canva / klebercordeiro

Замислите да вас у вожњи заустави полиција, искључи вас из саобраћаја и напише вам казну јер аутомобилом управљате ненаспавани. Звучи потпуно сулудо, али би било сасвим исправно, имајући у виду да је ризик да учествујете у саобраћајној незгоди једнако висок као и када возите под дејством алкохола.

Умор и неиспаваност криви за петину саобраћајних незгода

Близу 20 процената свих саобраћајних незгода повезани су са умором возача током вожње. Ово потврђује и црна статистика на путевима у земљи и иностранству, али и истраживања научника који се баве понашањем возача за воланом и брзином њихових реакција зависно од степена умора, преноси магазин The conversation.

Недавна студија која је објављена у научном магазину Nature and Science of Sleep открила је да је количина сна уско повезана са ризиком од учествовања у саобраћајној незгоди, а да су возачи који су спавали мање од 5 часова претходне ноћи једнако небезбедни учесници у саобраћају као и они који су за волан сели припити.

Мањак сна утиче на способност управљања возилом

Како би установили у којој мери неиспаваност утиче на концентрацију у саобраћају и вероватноћу саобраћајних незгода, научници су анализирали 61 јединствену студију, при чему су открили да је управљање аутомобилом након мање од 4 или 5 сати сна у претходних 24 часа једнако опасно као и вожња са 0,05 промила алкохола у крви.

Међутим, то није све: ризик се драстично повећава са сваким "изгубљеним" сатом сна претходне ноћи. Неке студије су чак показале да када возач није спавао уопште, или је спавао мање од четири сата претходне ноћи, вероватноћа да ће доживети несрећу може порасти и до 15 пута.

Имајући ово у виду, поставља се питање: да ли је могуће увести закон који регулише питање управљања возилом у стању ненаспаваности и прописује минималан број сати сна који је потребан како би неко сео за волан. Научници сматрају да да, али да би тако нешто заживело неопходно је проналажење инструмената који би могли открити колико је неко спавао сати.

image