Магазин

ФОМО ефекат: Страх од пропуштања објава на друштвеним мрежама

ФОМО (fear of missing out) је акроним за феномен 21. века – страх од пропуштања важних догађаја. Иако овај концепт није потпуно нов, развој друштвених апликација је појачао ову врсту немира . Како превише анализирања и упоређивања себе са људима на интернету може да утиче на нас?
ФОМО ефекат: Страх од пропуштања објава на друштвеним мрежама© Pexels/Teddy Yang

Поред забавног или едукативног садржаја на друштвеним мрежама, нешто мање корисно нам често привуче пажњу - туђи животи. Тачније, делови живота који су пажљиво одабрани за јавно приказивање. У Инстаграм хајлајту ретко ћемо наићи на нечије најтужније моменте у години. Чак и они који сматрају да их ''не интересује'' шта други раде повремено дају себи неколико секунди да прелистају туђи профил и виде много журки, путовања, хране...

ФОМО, или осећај ''пропуштања", се најчешће јавља када неко од наших пријатеља или колега објави догађај коме нисмо могли да присуствујемо или нисмо били позвани. Ово може да доведе до великих сумњи у односима и дилеме да ли нам је неко прави пријатељ или не. Иако мерити пријатељства и нашу позицију у свету преко објава на интернету звучи смешно, може постати велики проблем. Такође, многи трендови и вести у свету се размењују онлајн. Ако не знамо најновије теме које круже интернетом, јавља се осећај пропуштања и одбачености током разговора у друштву. 

Додатан осећај анксиозности и ниже вредности стварају и беспрекорни кадрови и видео снимци инфлуенсера. Иако знамо да је велики део оваквих објава исцениран и испланиран, појављује се осећај дивљења или зависти. Ово јесте део коришћења друштвених мрежа, али шта се деси када ово оде у лошу крајност?

Зависност од технологије и апликација је велики проблем данашњице. Може да нам поремети друштвени живот и односе са другим људима. Такође, прекомерно упоређивање сопственог живота и оних који се могу видети онлајн могу довести до озбиљних последица на ментално здравље. Лако је осећати се мање вредним када видимо људе истих година као ми да имају ''сређен'' и забаван живот.

Ово изазва тескобу генерацији Зед која је појачана садржајем о славним личностима на друштвеним мрежама. Поред младих музичара и глумаца, постати познат и успешан преко ТикТока или Инстаграма је нов и брз пут ка новцу и слави. Многи млади људи осећају огроман притисак да се што пре ''доведу у ред'' и пронађу успешну каријеру одмах након школовања. Такође, учестало постављање журки и друштвених догађаја представља притисак код младих да, ако не искористе своје ''најбоље'' године на овај начин, пропуштају забаван живот.

Међутим, истраживања су показала да је FOMO присутан међу свима, без обзира на године и пол. Често упоређивање са другима на интернету може довести до комплекса ниже вредности, анксиозности или депресије. Ово може имати озбиљне последице на нашу перцепцију реалности, али и на наше праве и искрене људске односе. Постоји неколико начина на које можете да спречите ове негативне утицаје:

1. Пронађите хоби у ком уживате, али никако га не постављајте на друштвене мреже. Иако је веома примамљиво поделити тренутак из теретане, или нов цртеж на који сте поносни, потрудите се да ово остане уживање које радите само за себе.

2. Промените садржај. Ако вам је тешко да се потпуно одрекнете онлајн налога, пронађите едукативне теме које можете да истражујете, што може учинити сате гледања у телефон продуктивним. 

3. Одредите ко су вам пријатељи, а ко познаници. Прави пријатељи су они с којима немамо потребу да се доказујемо, или да их импресионирамо. Довољно је уговорити састанак с неким ко нам је драг и имати искрене и приземне разговоре. Такође, можете се поверити оваквим пријатељима ако сматрате да FOMO постаје озбиљан проблем за вас.   

image