Спорт

Легенда о "Кишном човеку" живи - 29 година од смрти Аиртона Сене

Тог 1. маја 1994. године, Формула 1 је остала без једног од најбољих возача у историји, а читав свет је плакао због смрти великог спортисте и великог човека - Аиртона Сене
Легенда о "Кишном човеку" живи - 29 година од смрти Аиртона СенеGetty © Peter Fox

Легендарни бразилски возач Формуле 1 Аиртон Сена погинуо је на данашњи дан 1994. године на трци за Велику награду Сан Марина у Имоли.

Љубимац навијача широм планете, пре свега због бескомпромисног стила вожње, погинуо је на излазу из кривине "Тамбурело", када се закуцао у зид.

Слике уништеног плаво-белог болида Вилијамса обишле су свет, а каријера тада троструког шампиона окончана је 40 дана након његовог 34. рођендана.

Сена је у каријери возио за Толумнен, Лотус, Мекларен и Вилијамс, три пута био је шампион (1988, 1990. и 1991, све у болиду Мекларена).

Укупно је забележио 41 победу, 80 подијума и 65 пол позиција.

Викенд у Имоли је изменио Формулу 1

Црни викенд у Имоли је умногоме утицао на то како данас Формула 1 изгледа.

Првог дана квалификација, Рубенс Барикело (тада возач Џордана), доживео је тежак удес и пребачен је у болницу хеликоптером.

Бразилац је добро прошао - већ сутрадан се појавио на састанку, али је трку пропустио због поломљеног носа и повређене руке.

Другог дана тренинга, нови тежак удес.

Међутим, Аустријанац Роланд Ратзенбергер ударио је у бетонски зид при брзини већој од 300 км/ч, пребачен је у болницу, али није имао шансу да преживи.

Након несрећа у Имоли, руководство Формуле 1 је озбиљно порадило на сигурности возача.  

Легенда о "кишном човеку"

Сена је скренуо пажњу на себе већ у првој трци у Формули 1, 1984. године на стази у Монаку.

По ужасним условима за вожњу, млади дебитант у, не баш сјајном, Толмановом болиду, водио је велику борбу са искуснијима по нехуманим условима.

Сена је трку почео на 13. месту, да би дошао до друге позиције.

Бразилац је престигао и водећег Алана Проста, а онда је трка прекинута због кише.

Дигла се велика прашина због тог прекида, пошто је победа припала Просту - по тадашњим правилима, у тренутку прекида важио је поредак из претходног круга.

На тој стази у Монаку се родио "Кишни човек", који је са Простом развио ривалство - једно од највећих у историји спорта.

Али, уз све расправе и тешке речи, обострано поштовање се никада није доводило у питање.

"Сена је најбољи возач против којег сам се такмичио, далеко испред осталих... Какве год да смо проблеме имали, они никада нису могли да утичу на наше међусобно поштовање", напсао је Прост након Сенине смрти. 

Иако је важио за бескомпромисног возача, Сена је у тренуцима који дефинишу човека показивао да је баш то - човек.

На тренингу у Белгији 1992. године, Ерик Кома је доживео тешку несрећу, а Сена је био први возач који је наишао.

Кома није био при свести, али му је нога остала на папучици за гас. 

"Мотор је радио. Сена је стао, дотрчао до мог болида и угасио мотор. Постојала је шанса да болид експлодира због цурења бензина. Ко зна шта би се догодило да је дошло до ватре", рекао је Кома. 

Сена је угасио мотор, а онда држао главу Французу док доктори нису стигли.

Многи, па и сам Кома, верују да му је Сена тим потезом спасао живот.

Још један детаљ говори о његовој величини - у Сенином смрсканом болиду пронађена је застава Аустрије, коју је, након трке, желео да развије у част Роланда Ратзенбергера.

image