Србија и Балкан

Заштитник пацијената укинут у пандемији: Коме се сада можемо жалити на лекаре

Пацијенти се највише жале на то што се дуго чека на специјалистичке прегледе, кажу из градског Сектора за заштиту права пацијената
Заштитник пацијената укинут у пандемији: Коме се сада можемо жалити на лекареGetty © Adam Berry

Већ четири године у болницама и домовима здравља не постоји Заштитник пацијената. Укинут је током короне, а после тога, остала је пракса да, ако имате примедбу, морате да се жалите имејлом или да одете лично у Секретаријат за здравство.

Уколико имају неки проблем, пацијенти располажу законским правом да се обрате начелнику одељења или директору здравствене установе. Раније су на лицу места, у домовима здравља или болницама, могли да поднесу приговор. Од 2019. то више није могуће. Сада морају да се обрате искључиво саветнику за заштиту права пацијената, који се налази у згради локалне самоуправе, односно у Секретаријату за здравство у случају да је реч о Београду.

У том секретаријату РТС-у нису хтели да дају податке о броју жалби које им стижу из свих домова здравља, само кажу да их је највише зими.

Саговорници РТС-а, која је желела да остане анонимна, био је потребан упут лекара како би наставила лечење. Отишла је код изабраног лекара, али он је одбио да јој да упут.

"Сазнавши чиме се моја породица бави, у питању су занатски радови, доктор је тражио неку услугу. Када сам ја то одбила и како то није одрађено како је он то замислио, буквално ми је речено да потражим другог лекара", каже оштећена пацијенткиња.

Ипак је решила да се не обраћа надлежним институцијама, јер живи у малој средини и плаши се последица.

Каква је процедура

Пацијенти се имејлом жале на проблем, а могу да дођу и лично на шалтер у Тиршову 1 или да жалбу пошаљу поштом.

"Саветници по писменом приговору одлазе и уручују приговор и траже изјашњење на наводе из приговора. Саветник има овлашћења да тражи додатне информације, мишљења и да изврши увид у медицинску документацију из приговора. Уколико се закључи да је начињен прекршај, директор или одговорно лице саветнику мора да достави обавештење са предузетим мерама", каже руководилац Сектора за заштиту права пацијената Младен Белојевић.

Највише жалби због дугог чекања на прегледе

"Пацијенти се највише жале на то што се дуго чека на специјалистичке прегледе", кажу из градског Сектора за заштиту права пацијената. Смета им и лош однос лекара, а понекад су и очекивања пацијената велика.

Када се проблем реши, предузимају се мере да се такви случајеви више не понове, кажу из Сектора за заштиту права пацијената.

Пријаву могуће поднети суду

Пацијенти могу да се обрате и грађанским, кривичним и судовима части лекарских комора.

"У последњих десет година поднето је више од 200 кривичних пријава против лекара због несавесног лечења", подаци су Удружења правника за медицинско и здравствено право.

image