Србија и Балкан

Време је за зимске гуме: Замена поскупела дупло, универзалне гуме нису сигурне?

Цене нових зимских пнеуматика се крећу се од 5.000 до 30.000 динара
Време је за зимске гуме: Замена поскупела дупло, универзалне гуме нису сигурне?Getty © Hitchcock/Getty Images

Ближи се 1. новембар до када би у складу са Законом о безбедности саобраћаја на путевима (ЗОБС) летње гуме на аутомобилу требало заменити зимским.

Правилником се прописује да на возилу од 1. новембра до 1. априла треба да буду зимски пнеуматици, док целокупну зимску опрему (ланце и слично) треба користити ако су на коловозу снег, поледица и лед.

Председник Агенције за безбедност саобраћаја Дамир Окановић за РТ Балкан каже да закон толерише да се у наведеном периоду вози без зимских гума у случају да температуре коловоза нису ниже од седам степени Целзијусових.

"Тада летње гуме немају добра својства и перформансе. Услед структуре масе од којих је направљена гума, долази до њеног стврдњавања, постаје као пластика па се као последица због лошег пријањања јављају проклизавања, дужи је зауставни пут током кочења, компромитује се стабилност возила", наводи Оканновић и додаје да је неопходно ставити зимске пнеуматике на сва четири точка.

Поред зимских гума, како наглашава, возачи су у обавези да у пртљажнику имају и одговарајуће ланце за снег, који се стављају на најмање два погонска пнеуматика и то само у ненасељеним, планинским зонама.

Окановић подвлачи да се казне, према закону крећу од 10.000 до 20.000 динара за физичка лица, док се правним лицима може одредити и до 800.000 динара у случају да се на путу налазе снег, лед или поледица а на возилу не постоје законом прописане гуме.

Међутим, та новчана казнена мера може да достигне и милион динара у случају саобраћајне несреће јер се тада у причу уплиће и осигуравајуће друштво.

"Ако се догоди саобраћајна несрећа као последица недостатака одговарајућих пнеуматика, па на пример нов аутобус од 600.000 евра у коме се налази 20 путника због вас мора да скрене са пута, склизне и удари у ограду, осигуравајуће друштво ће вама фактурисати 150.000 евра за одштету на возилу и још 2.500 евра по повређеном путнику, па ви видите", упозорава наш саговорник.

Проблем универзалних гума

Окановић још скреће пажњу на постојеће универзалне гуме за које каже да јесу дозвољене, али су упитни квалитет и сигурност.

"Често ме питају и за куповину половних гума. То је мачка у џаку јер иако она физички добро изгледа и има 'добру шару', питање је какве скривене мане има. Ви не можете да знате да ли је током њеног коришћења било наглог кочења, налетања на ивичњак, судара, чувања на неодговарајућим температурама итд.", саветује он.

Цене куповина и замена гума 

Мобилни вукланизер Милош Рашковић за РТ Балкан наводи да дубина шаре на зимским пнеуматицима не сме да буде мања од четири милиметра, док је идеално - осам.

"Функција дубљих ламелица је да на пнеуматик накупи што више снежних падавина, јер снег најбоље пријања уз снег. Дакле, што се више снега задржи у шари, то је пнеуматик квалитетнији. Наши возачи треба да знају да су код нас забрањени пнеуматици са 'спајковима', односно клиновима какви су популарни у земљама северне Европе", објашњава он.

Према његовим речима, цене зимских гума се у зависности од квалитета, димензија, индекса брзине и оптерећења разликују и крећу се од 5.000 до 30.000 динара по пнеуматику.

"Замена гуме са демонтажом, монтажом и балансирањем је 1.000 динара по гуми, а чување четири гуме је од 480 до 600 динара месечно. Излазак на терен је 1.800 динара", наводи вулканизер.

Иначе, пре две године замена гума код вулканизера износила је између 400 и 600 динара.

image
VV inauguration
banner