Србија и Балкан

Нови ПАСАРС: Систем за противваздушну и противоклопну борбу

Већа количина наоружања и систем за борбу против дронова су главне особине по којима се најновија варијанта ПАСАРС-а истиче у односу на своје претходнике
Нови ПАСАРС: Систем за противваздушну и противоклопну борбу© Министарство одбране Републике Србије

ПАСАРС, односно противавионски самоходни артиљеријско-ракетни систем је један од најпознатијих производа домаће одбрамбене индустрије, у сегменту средстава за противваздухопловну одбрану.

Реч је о систему ПВО кратког домета заснованом на чувеном аутоматском противавионском топу у калибру 40 мм "бофорс" Л/70 као примарним и ракетама земља-ваздух као секундарним наоружањем.

Намењен је за заштиту копнених, првенствено оклопно-механизованих и артиљеријско-ракетних јединица у маршевском положају, као и током извођења борбених дејстава, али и за заштиту објеката великог значаја од дејства из ваздушног простора. Ефикасан је у борби против беспилотних летелица, дронова, лутајуће муниције, хеликоптера, крстарећих ракета, као и борбених авиона у ниском лету.

Развој и компоненте

Први примерак система представљен је јавности 2017. године и ради се о основној верзији са ознаком ПАСАРС-16, док је серијска производња покренута две године касније. Наоружање првих варијанти чине горепоменути топ, као и ракете земља-ваздух: РЛН-1Ц или РЛН-1Ц/170, које заправо представљају домаћу модификацију совјетских ракета ваздух-ваздух кратког домета Р-13М (К-13М) "вимпел"; ракете лаких преносних ракетних система "игла" и "стрела 2". Касније верзије опремљене су и ракетама земља-ваздух француске производње "мистрал 3".

Системи наоружања су заједно са кабином послужиоца (оператер наоружања) постављени на шасију возила ФАП 2026 БС/АВ у конфигурацији 6х6. Сама шасија опремљена је уређајима за аутоматску стабилизацију и нивелацију, због чега је време неопходно за прелазак из маршевског у борбени положај мање од једног минута.

Битна карактеристика свих варијанти ПАСАРС-а јесу и оклопљене кабине возача и послужиоца, које пружају висок ниво заштите посаде. У склопу борбеног комплекса налази се и систем управљања ватром са интегрисаним централним рачунаром, подсистемом за глобално позиционирање (ГПС) и сопствену оријентацију, тактички рачунар командира, радио-телекомуникациони уређај, пријемник података о циљу и помоћни агрегат за напајање система електричном енергијом када је мотор возила искључен.

До данас произведено је око 20 примерака овог средства трупне ПВО, укључујући и два прототипа, а у међувремену је покренут процес модернизације, који је између осталог резултирао и најновијом варијантом приказаном током међународног сајма наоружања и војне опреме "Партнер 2023".

"Бофорс", "мистрали" , "стреле" и "маљутке"

Најновија верзија ПАСАРС-а, монтираног на унапређеној шасији возила ФАП 2228, се од својих претходника разликује у спектру наоружања и друге борбене опреме.

Као и код осталих варијанти, главно оружје остаје противавионски топ калибра 40 мм „бофорс“ Л/70 са највећим дометом од 8.800 м по висини, односно 11.800 м по даљини и темпираном, тј. муницијом опремљеном близинским упаљачем. Топом се може ефикасно дејствовати по ваздушним циљевима који се крећу брзинама до 500 м/с.

Што се тиче ракетних система земља-ваздух, нова верзија на располагању има две врсте ових система. Први чине две француске ракете "мистрал 3+", способне за дејство по циљевима на висинама од пет до 6.000 метара, на удаљености од 500 до 7.500 м, а који се крећу брзинама 800 м/с у одласку и 300 м/с у доласку. За навођење се користи ИЦ глава за самонавођење, са високом степеном отпорности на електронско ометање и могућношћу дејства у неповољним метеоролошким условима, дању и ноћу.

Други систем земља-ваздух на новом ПАСАРС-у чине две ракете "стрела" 2М и 2МА, са највећим вертикалним и хоризонталним дометом од 2.300 м, односно 4.200 м. "Стреле" могу уништавати ваздушне циљеве који се крећу брзином од 400 м/с у одласку, тј. 320 м/с у доласку. Верзија „стрела 2МА“, опремљена је новим ИЦ трагачем због чега је отпорнија на ометање, као напреднијим близинским упаљачем.

Изнад лансера за "стреле", смештенa су постоља за лансирање противоклопних вођених ракета (ПОВР) "маљутка 2Т5", због чега се нови ПАСАРС може окарактерисати и као комплекс оспособљен за противоклопну борбу. Модернизована верзија "маљутке" опремљена је тандем-кумулативном надкалибарном бојевом главом пробојности 850 мм за мете са оклопом од ваљаног хомогеног челика иза експлозивно-реактивног оклопа.

Поред наоружања, уграђен је и радарски систем кратког домета РПС-42, за откривање, класификацију и праћење свих типова циљева у ваздуху на тактичким дометима. Такође, као и код претходних ПАСАРС-а, постоји могућност дејства уз помоћ модернизованог радара "жирафа".

Последња, али можда и најважнија новина нове варијанте прсутна је у сегменту заштите самог комплекса. У питању је уградња анти-дрон радио ометача са све четири стране возила, који служи за онемогућавање лета беспилотних летелица и дронова ометањем њихових комуникационих сигнала и подсистема сателитске навигације.

Из описаних техничко-тактичких карактеристика најновијег ПАСАРС-а може се закључити да су стручњаци са ВТИ  успешно применили поуке извучене из савремених оружаних сукоба, попут Рата у Нагорно-Карабаху 2020. године и Специјалне војне операције у Украјини. Најбољи доказ за то су управо анти-дрон ометачи, будући да су за већину губитака средстава трупне и ПВО кратког домета одговорни управо "дронови камиказе", односно лутајућа муниција.

Поред тога, беспилотне летлице и њихова интензивна употреба довеле су до поновне употребе противавионских топова као што је "бофорс", који су током протеклих деценија често означавани као "превазиђени" и "неадекватни" системи наоружања. Стога делује да ће ПАСАРС, поготово његова најновија верзија, без превише потешкоћа пронаћи своје место у условима савременог ратовања.

image