Србија и Балкан

НБС: Неопходно укинути дискриминаторске мере приштинских институција

Привремена самоуправа на КиМ ни у ком случају није овлашћена да прокламује евро, нити било коју другу страну валуту, једином дозвољеном валутом на подручју КиМ, наводе из Народне банке Србије
НБС: Неопходно укинути дискриминаторске мере приштинских институцијаGetty © Chris McGrath / Staff

Најновије најављене једностране мере привремених институција на Косову и Метохији су супротне не само елементарним међународним стандардима у области финансија и банкарства, већ и до сада успостављеним договорима и начину на који су се одвијали динарски готовински токови већ годинама уназад, саопштила је Народна банка Србије (НБС).

Из централне банке су истакли да најављене мере иду ка онемогућавања уноса и коришћења српског динара на КиМ и да су усмерене искључиво на ускраћивање основних прихода које становништво и привредни субјекти остварују у динарима на Косову и Метохији, а самим тим и на онемогућавање елементарних услова за опстанак пре свега српском становништву.

Из НБС су истакли да привремена самоуправа на КиМ ни у ком случају није овлашћена да прокламује евро, нити било коју другу страну валуту, једином дозвољеном валутом на подручју КиМ, нити евро може да представља легално средство плаћања на КиМ, будући да је Народна банка Србије једина надлежна емисиона институција која је овлашћена да одлучује о употреби динара на целој територији Србије.

Када је реч о званичној валути и законском средству плаћања на КиМ, напомињу да на Косову и Метохији у овом тренутку не постоји никаква друга званично успостављена валута, нити је то евро.

Ово, додају, потврђују и Европска унија и Европска централна банка у својим јавно доступним информација јер евро не могу издавати, нити увести као валуту земље које нису чланице Европске уније и не испуњавају "критеријуме из Мастрихта" за приступање еврозони.

Осим тога, давање дозволе, а не систем пријављивања, за сваки унос новчаних средстава преко административне линије, и то само финансијској институцији која има посебну дозволу Приштине, супротно је било каквој упоредној пракси и непознато у било ком финансијском систему који је иоле усклађен с међународним стандардима.

Поготово је то неуобичајено тамо где се не емитује сопствена валута и самим тим не располаже инструментима монетарне политике.

У Народној банци напомињу да није потребно посебно истицати да је наведена уредба привремених институција донета ван очију јавности, без јавне расправе у коју није било укључено ни албанско становништво, а камоли представници Срба на Косову и Метохији, уз све то и мимо процеса дијалога.

Додатно, предложеним решењима спорне уредбе је прописано да се остале не-евро валуте могу користити на КиМ само као вредност за складиштење у физичком облику или на банковним рачунима у не-евро валутама, за вршење међународних плаћања у не-евро валутама и за валутне размене, као и да се размена валута може вршити у КиМ само преко институција лиценцираних од стране Привремене институције самоуправе на КиМ.

Ово практично забрањује употребу и доступност динара грађанима КиМ који примају пензије, зараде и социјална давања у динарима, и немогућност да се динари подижу преко банкомата, да се исплаћују непосредно или на шалтерима пошта и финансијских институција, као и да се било које трансакције између грађана и привредних субјеката врше у динарима.

У вези са наводном потребом за контролом токова новца и спречавање прања новца и финансирања тероризма, из НБС посебно истичу, да је уношење динара на Косово и Метохију потпуно транспарентан процес, који на тај начин подлеже контроли и који се већ годинама уназад одвија несметано и да су с тиме упознати како надлежни органи Србије, тако и тзв. привремене институције на Косову и Метохији, пошто се сваки индивидуални пренос и њихова количина динара евидентира на административним линијама и тај транспорт обезбеђује лиценцирано друштво које је под надзором Приштине.

НБС сматра да је неопходно без одлагања ставити ван снаге дискриминторске и нечувене мере које су увеле привремене институције у Приштини како би се омогућио несметани транспорт и диструбуција динара преко финансијских и других институција које преко својих шалтера и банкомата врше њихову исплату и спречило ускраћивање елементарних услова за живот српском становништву на Косову и Метохији.

image