Свет

Украјинцима комшије кваре планове за улазак у ЕУ: Камионџије им помрсиле конце

Земље Централне Европе су све незадовољније даљим слањем помоћи Украјини, али и "ванредним" мерама које украјинским предузетницима омогућавају приступ европском тржишту
Украјинцима комшије кваре планове за улазак у ЕУ: Камионџије им помрсиле концеwww.globallookpress.com © Dominika Zarzycka

Повећа група словачких камионџија се у петак, 1. децембра окупила на словачко-украјинској граници, како би својим камионима блокирали прелаз Вишње Немецке/Ужгород - једину руту за превоз робе између те две државе.

За прелазак границе у редовима чека 2.500 камиона и блокада се наставља, изјавио је раније портпарол украјинске Државне граничне службе Андриј Демченко. Истовремено је настављена и блокада словачке границе.

Они су се тако прикључили својим пољским колегама, који су пре месец дана блокирали неколико граничних прелаза са Украјином.

Разлози за незадовољство превозника у државама Централне Европе су исти - и једни и други оптужују своје украјинске колеге за злоупотребљавају прописе ЕУ којима им је дозвољено да своју делатност обављају и на територији Уније - где због својих нижих цена представљају нефер конкуренцију за локалне возаче.

Синдикат словачких камионџија УНАС објавио је саопштење у којем се захтева да ЕУ одмах раскине споразум са Украјином за који сматрају да узрокује колапс транспортног тржишта у Словачкој и Пољској.

Тај споразум, који је потписан у јуну 2022. и продужен до лета следеће године, омогућава камионџијама из Украјине да превозе робу на простору ЕУ без ограничења.

Представници Украјине су, очекивано, бесни због блокада у Пољској и Словачкој, а оне су наишле и на критике и у Бриселу - који је оптужио званичну Варшаву да не ради довољно на решавању кризе.

Након што су раније ове године пољски пољопривредници на сличан начин исказали своје незадовољство због, како они тврде, превелике количине украјинског жита које је преплавило пољско тржиште и оборило цене локалним произвођачима.

Промене у Варшави и Братислави

Недавне промене у Пољској и Словачкој након парламентарних избора у том државама донеле су низ мање или више лоших вести за Кијев.

Повратак Роберта Фица на чело словачке владе крајем октобра многи протумачили као велики ударац за Украјину, али и победу за мађарског премијера Виктора Орбана, који више није било толико усамљен у свом отвореном противљењу слању додатне војне помоћи Кијеву.

Нова влада је већ у својој првој недељи испунила обећање да ће обуставити слање наоружању Кијеву, пошто су 8. новембра поништили раније најављени 14. билатерални пакет помоћи Украјини.

Како је тада писао "Политико", Фицо према Украјини гају негативне ставове још из периода из свог првог премијерског мандата пре 15-ак година, када је ушао у конфликт са тадашњим властима у Кијеву због обуставе испорука гаса.

"Ја ћу подржати нулту војну помоћ Украјини. Моментални прекид војних операција је најбоље решење за Украјину – ЕУ би требало да, уместо достављала оружја, постане миротворац", изјавио је он непосредно након повратка на власт.

Фицо, ипак, није отписао могућност продаје словачког оружја Кијеву на комерцијалном основама, а у програму владе наглашено је да би обнова Украјине могла да представља шансу за словачке компаније.

Другим речима, Братислава на сукоб у Украјини више не гледа идеолошки, као на манихејску "борбу добра и зла", већ као на конфликт чије би окончање могло да представља развојну шансу за земљу коју води.

Када је реч о Пољској, у њој је проукрајински консензус међу водећим политичким партијама снажнији него у Словачкој, међутим и у тој земљи је незадовољство привилегијама које је Украјина добила у порасту.

То се видело током актуелног протеста камионџија, али и ранијих протеста пољопривредника, који су довели до блокаде увоза украјинског жита у Унију.

Премијер Пољске Матеуш Моравјецки позвао је данас Европску унију да обнови систем по којем су украјинским камионџијама потребне дозволе за улазак у Унију.
"Ми ћемо снажно и недвосмислено захтевати враћање дозвола за превоз украјинским возачима", рекао је Моравјецки новинарима.

Ако се у рачуницу дода и Мађарска, која је под Орбаном традиционално скептична када је реч о помоћи Украјини, у земљама Вишеградске групе се након вишегодишње кризе поново долази до преклапања интереса - макар када је реч о заштити локалних привредника од конкурената из суседне Украјине.

Проблеми за Кијев на путу ка ЕУ?

Затезање односа са Варшавом, Братиславом и Будимпештом могло би да представља озбиљан проблем за даљу сарадњу Украјине и ЕУ - која се нада да би могла да добије отварање преговора о чланству у блоку.

Европска комисија је у свом извештају препоручила отварање преговора са Кијевом, али коначну одлуку о томе морају да донесу све државе чланице. Мађарски премијер је већ изјавио да се томе противи, а постоје индикације да није једини - иако други европски лидери избегавају да то јавно потврде.

"Јасно је да је предлог Комисије о приступању Украјине ЕУ неоснован и лоше припремљен. За то нема места на дневном реду децембарског састанка Европског савета", написао је Орбан на Иксу.

Проблеми са којима су се суочили пољопривредници и превозници у државама на истоку ЕУ - пре свега конкуренција коју им Украјинци стварају због чињенице да су њихови производи и услуге драстично јефтинији - само су увод у ризике са којима би се ЕУ суочила уколико би се наставило са давањем повластица Украјини.

image