Свет

Коме су хришћани клали краве и како је музика постала оружје у индијској идеолошкој и изборној борби

Ово је прича о вези индијске класичне музике, њиховог прастарог кастинског система и предстојећих општих избора
Коме су хришћани клали краве и како је музика постала оружје у индијској идеолошкој и изборној борбиGetty © Photo by Creative Touch Imaging Ltd./NurPhoto via Getty Images

Индија, за разлику од, на пример, Аустралије и Азербејџана, и даље не учествује на Песми Евровизије. Међутим, иако се Индијци ове године нису идеолошки декларисали опредељујући се за некакве индијске Бресквице или Тејадоре, и они су уочи избора политичка и културолошка копља укрстили на музичком фестивалу.

Ово је прича о вези индијске класичне музике, њиховог прастарог кастинског система и предстојећих општих избора у Индији. Све се догађа на југу, у држави Тамил Наду која је кроз историју предводила битке за социјалну правду, и у којој је владајућа индијска партија Баратија џаната Нарендре Модија традиционално непопуларна. И све почиње са једним певачем. 

Музичка академија у Мадрасу, институција у којој се изучава класична карнатска музика (карактеристична за јужну Индију, за разлику од хиндустанске која потиче са севера) са седиштем у Ченају у држави Тамил Наду, у последње време је у центру контроверзе поводом овогодишње доделе престижне награде за изврсност у музици "Сангита Каланиди", пише дописник РТ из Индије.

Сваког децембра Академија организује музички и плесни фестивал на крају ког се уручује награда. У марту је институција саопштила да ће овогодишњи добитник "Сангите Каланди" бити прослављени певач карнатске музике Тодур Мадабуси Кришна (познат као ТМ Кришна), што је наишло је на бројне критике старијих извођача тог типа класичне индијске музике. 

Бурна историја, немирна садашњица

Музичари који су се противили одлуци Академије сви припадају касти брамана (највишој касти у Индији из које потичу Индијци најсветлије пути који су традиционално свештеници и учитељи). Сам ТМ Кришна такође је браман, али је и активиста који заговара демократизацију карнатске музике, за коју се претпоставља да је настала у 3. веку пре Христа, а коју су кроз историју смели да изводе искључиво брамани. 

Брамани су на врху хиндуистичке круте кастинске пирамиде; на дну су далити (или "недодирљиви"), а све остале касте су у средини. Кастински систем у Индији је био заснован на строгим правилима по којима се није дозвољавао брак, али ни заједнички оброк различитих друштвених слојева.

Брамани су имали земљу и знање; далити су радили послове као што су одлагање мртвих или чишћење измета. У Тамил Надуу, ову поделу додатно компликује теорија да су аутохтоно становништво заправо "тамнији" Дравиди; а на брамане се гледа као на потомке "аријевских освајача светле коже".

Након што је Индија стекла независност, не-брамани су полако преузели контролу над политиком. Брамани који нису пребегли на Запад незадовољни су због овог губитка привилегија – и виде ТМ Кришну као заговорника реформатора Рамасвамија Најкера (познатог као Перијар), који је предводио дравидски покрет у Тамил Надуу и из чијег покрета су произашле "дравидијске странке" ДМК и АИАДМК које су се смењивале на власти у Тамил Надуу од 1977. године, побеђујући и Баратију џанату, индијску владајућу странку од 2014. године.

Перијара су подржавали припадници нижих каста и њихова племена. Он је и данас важан симбол за ДМК и њихове присталице, које су се успешно бориле против праксе "недодирљивости" (дискриминације и потпуног изопштавања најниже касте из друштва), протеривања удовица, забране поседовања имовине за жене и заговарале да нижим сталежима буду понуђени државни послови. 

На предстојећим изборима воде се битке на бројним интересантним фронтовима, међу којима је и Тамил Наду, где Баратија џаната коју подржавају локални бармани покушава да смањи утицај дравидијских странака у државној политици. 

Улога музичке академије у стицању независности

Музичка академија у Мадрасу је значајна институција која је настала након заседања Свеиндијског конгреса одржаног децембра 1927. у Ченају као део покрета за независност који је предводила Конгресна странка.

Упоредо са тим одржана је и музичка конференција, што је подстакло идеју о оснивању музичке академије. У том процесу је 1929. започела пракса одржавања годишњих конференција о музици, што је заузврат довело до децембарског музичког фестивала у Ченају, једног од највећих и најпрестижнијих културних догађаја у Индији.

Када је објављено да ће овогодишња чувена награда припасти ТМ Кришни, многи познати индијски музичари одлучили су да бојкотују годишњу децембарску конференцију. 

Поједини реномирани уметници су у знак протеста Академији вратили награду "Сангита Каланди". 

Академија је прошле недеље саопштила да неће променити овогодишњег добитника награде, те да је Кришна изабран због својих уметничких достигнућа и изврсности, невезано за било какве спољне факторе. Познате музичаре који су јавно протестовали, а који су многи блиско повезани са владајућом индијском партијом, Академија је оптужила да су то радили из погрешних (политичких) разлога. 

Песме о Алаху, наступи за рибаре

Оно што је заједничко свима који су устали против Музичке академије је то што су - брамани. ТМ Кришна се у последњих неколико година бавио секуларизмом и друштвеном инклузивношћу – наступао је за рибаре на плажи дуж источне обале, и указивао на кастинску дискриминацију великог броја људи, брамана који желе да задрже систем по коме су супериорни у односу на друге касте. 

Кришна је такође изазивао контроверзе певајући о Алаху у песмама у класичном карнитском стилу, а написао је и књигу о хришћанима који су израђивали традиционалне индијске инструменте. У спорној књизи је тврдио да се при изради ударачког инструмента мридангам користи и кравља кожа, те да су се извођачи, махом брамани, правили да то не знају. 

"Крава је сакривена из видокруга уметника. Пошто се убијање и драње коже дешава ван њега, он може да се понаша као да се то не дешава", наводи се у одломку књиге у којој се тврди да су уметници брамани користили мајсторе-хришћане који би на својеврстан начин стајали између њих и крава, дозвољавајући им да "задрже своју чистоту". 

Главна индијска уметничка институција Калакшетра првобитно је пристала да изда књигу, али је повукла дозволу, наводећи да одломци садрже "одређене изјаве које се дотичу контроверзних питања и свакако имају много политичког призвука"

Како закључује дописник РТ из Индије, идеолошки сукоб између десничарске Баратије џанате и дравидског ДМК у Тамил Надуу прелио се и на музичко поље, а ситуација представља интересантан одраз ситуације у индијској изборној арени и бурне историје државе.

image