Економија

Како брже до мора: Без заустављања на наплатним станицама у Грчкој, Хрватској и Црној Гори

Министар саобраћаја Горан Весић је најавио да очекује да ће 15. априла бити успостављена и заједничка интегрисана наплата путарине са Црном Гором, 15. маја са Хрватском, а од јуна и са Грчком
Како брже до мора: Без заустављања на наплатним станицама у Грчкој, Хрватској и Црној Гори© TANJUG/ BRANKO LUKIĆ

Наплата путарине једним ТАГ уређајем између Србије и Северне Македоније је почела прошле године, а пре нове летње сезоне требало би да заживи у још три земље.

Министар саобраћаја Горан Весић је најавио да очекује да ће 15. априла бити успостављена и заједничка интегрисана наплата путарине са Црном Гором, 15. маја са Хрватском, а од јуна и са Грчком. Ускоро би с једним тагом возачи могли и кроз Босну и Херцеговину, јер је данас потписан Меморандум о пословној сарадњи у циљу интеграције система за електронску наплату путарине између Србије и БиХ.

Пре него што почну да користе нову погодност, возачи ће морати да прилагоде своје уређаје за електронску наплату путарине (ЕНП).

ТАГ се може преконфигурисати на 24 локације, у пословницама ЈП "Путеви Србије", ЈП "Пошта Србије" и на продајним местима Ауто-мото савеза Србије. Они који то не ураде у некој од пословница у Београду и другим градовима, пре поласка на пут, таг могу прилагодити пре него што изађу из Србије. На државном путу Е-75, у смеру Београд–Прешево, на паркингу после наплатне станице Прешево, отворено је мобилно продајно место "Oпен Балкан". 

ЈП "Путеви Србије" је развило јединствену веб платформу за електронску наплату путарине, а регистровањем ТАГ уређаја на веб сервис и уз повезивање платне картице, корисник не мора да га допуњује. Износ путарине аутоматски се наплаћује са регистроване платне картице.

Какo прилагодити ТАГ уређај

Неколико неопходних корака возаче дели од могућности проласка наплатним станицама без задржавања. Потребно је да корисник донесе ТАГ уређај у неку од пословница и да га преда запосленом на преконфигурацију. Након преконфигурације корисник добија уговор са кју-ар кодом.

Потребно је да корисник скенира код, где уноси све тражене податке: регистарску ознаку, серијски (спољни) број уређаја који има 11 цифара (уколико није аутоматски попуњен), верификациони код (уписује се регистарски број возила из уговора), име и презиме, адресу, град, имејл адресу и број телефона. Након тога прелази на корак повезивања платне дебитне/кредитне картице. 

Паралелно кориснику се на регистровану имејл адресу шаље линк и креденцијали (јузер нејм и пасворд) за логовање на кориснички портал. Корисник жели да користи ТАГ уређај у Северној Македонији, потребно је да преко свог налога приступи порталу, изабере опцију "Картице", затим таб "Северна Македонија". 

Петанест минута након регистрације на сервис, возач може да прође кроз наплатну станицу у Србији, а 30 минута након регистрације и кроз наплатне станице у Северној Македонији. Кориснику ће се, након коришћења одређених деоница ауто-пута, следећег дана аутоматски бити скинут са картице одређени износ за путарину.

Министар Горан Весић је подсетио да је Србија прошле године успоставила интегрисану наплату путарине са Северном Македонијом, наводећи да је у нашој земљи издато и више од 50.000 тагова.

"Један од мојих главних циљева кад сам постао министар био је да покушамо интеграцију наших система наплате путарина, како са БиХ, тако и са Црном Гором, Северном Македонијом, Хрватском, Грчком и свим другим земљама, јер тако значајно олакшавамо живот људи", рекао је Весић.

ТАГ утиче на безбедност у саобраћају

Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја, сматра да ће увођење интегрисаног система електронске наплате путарине утицати на повећање безбедности у саобраћају, зато што ће возачи мање чекати на наплатним рампама и мање ће се умарати.

"Значајан је утицај на безбедност саобраћаја зато што ће возачи мање чекати на рампама, а самим тим да ће и се мање замарати. Возачи који чекају дуго су уморнији и нервознији, они возе брже, претичу и то доводи до пада безбедности у саобраћају", рекао је Дамир Окановић за РТ Балкан. 

image