Економија

РТ Балкан истражује: Зашто овог лета нећете моћи да сервисирате климу у аутомобилу

Из Удружења ауто-сервиса Србије (УАС) који има више од 600 радионица у нашој земљи најављују да ће престати да пружају услугу сервисирања јер, како тврде, нису у могућности да испуне захтеве које је држава прописала
РТ Балкан истражује: Зашто овог лета нећете моћи да сервисирате климу у аутомобилу© Piman Khrutmuang - stock.adobe.com

Возачи којима је потребно чишћење или допуна климе у аутомобилу овог лета би се могли наћи у проблему. Из Удружења ауто-сервиса Србије (УАС) који има више од 600 радионица у нашој земљи најављују да ће престати да пружају услугу сервисирања јер, како тврде, нису у могућности да испуне захтеве које је држава прописала. На овако радикалан потез на почетку сезоне, када вожња без климе у возилима постаје незамислива, су се одлучили и због учесталих инспекција, али и због немогућности да купе контролисане гасове, који су им неопходни за рад

У Удружењу објашњавају да је 2016. године донето неколико уредби које се односе на заштиту ваздуха и озонског омотача, између осталих и Уредба о сертификацији лица која обаљају одређене делатности у вези са супстанцама које оштећују озонски омотач. Они тврде да их све до 2022. године нико није обавестио да су ти прописи измењени и да су тек пре две године од стручних школа обавештени да су им ти сертификати потребни. Тада је део сервисера завршио обуку у четири средње школе, али је то само мали део оних који се баве овим послом.

За сервисере клима система на моторним возилима ове уредбе су предвиделе да морају имати запослене раднике који су прошли обуку за руковање контролисаним гасовима и који поседују Сертификат Б издат од Министарства заштите животне средине после похађања обуке, као и да су ауто-сервиси уписани у евиденцију Министарства. У Удружењу, међутим, тврде да немају где да похађају те обуке. 

"Према нашим проценама, обуку треба да прође око 15.000 људи који се баве сервисирањем клима, а до сада је на сајту Министарства регистровано мање од 80 сервисера возила и ниједан ауто-сервис. Недопустиво мали број центара за обуку постоји за реализацију нечега што је наша законска обавеза и отежава нам процес стицања Сертификата Б и уписа у евиденцију", каже Александра Ђуришић, из Удружења ауто-сервиса Србије за РТ Балкан.

Она наводи да су током прошле године колеге из различитих делова Србије почеле да обавештавају Удружење о изузетно строгим инспекцијским контролама, често и у пратњи полиције са налозима за претрес, а поводом Сертификата Б и опасног отпада. Казне за предузетнике су од 250.000 до 500.000 динара, а за фирме које не испуњавају услове од 500.000 до милион динара. 

Ђуришић напомиње и да су уредбе које су донете, за продавце контролисаних гасова предвиделе да их могу продавати само правним лицима и предузетницима који су уписани у евиденцију Министарства и који имају потребне лиценце (Сертификат Б). Додаје да су ових дана контроле појачане и да су по први пут и продавци контролисаних гасова добили обавештење од Министарства да их не смеју продавати физичким лицима, већ само онима који су уписани у евиденцију Министарства и који имају потребне лиценце, због чега су сервисери практично сотали без материјала за рад, јер они који немају сертификат не могу легално да купе контролисане гасове.

"Паралелно са тим, велики број колега обавестио нас је да нису успели да добију Сертификат Б, нити да се упишу у евиденцију Министарства у законски предвиђеном року. Један број колега се јавио да су добили Сертификат Б, али да их нема у регистру на сајту Министарства. У општем метежу који је настао, многи сервисери одлучили су да једноставно престану да сервисирају климе, пред почетак сезоне када ће нам свима бити неопходне у возилима, док се не стекну услови да се тиме баве", каже Александра Ђуришић.

Она каже да су представници УАС-а по први пут примљени на састанак у Министарству заштите животне средине 10. априла и да су указали да је и даље највећи проблем непознавања законске регулативе и недостатак механизама за информисање свих у ланцу о законским обавезама.

"Указали смо и на неажурност спискова на сајту Министарства и споро издавање самих Сертификата за оне који су прошли обуке. Још већи проблем је што је у Србији обуку могуће проћи на само две локације, у Каћу и Београду, али до 18. маја уопште нема обука. Тренутну корист од свега овога имају само сервиси који раде на црно и они који на црно продају контролисане супстанце. Ни једне ни друге нико не контролише, а у овој општој збрци и једни и други виде прилику. Нажалост, недостатак контроле нелегалних сервиса мотивише и легалне да одјављују своје радионице", указује Александра Ђуришић.

Они су Министарству упутили предлоге, међу којима су отварање нових центара за обуку у Нишу и Београду, као и да се омогуће обуке у школама које су их раније спроводиле. Такође, траже да се обуставе инспекцијске контроле и санкционисање, док сви не прођу обуке и док се не упишу у регистар, а док се то не деси предлажу превентивно деловање инспекција како би заједничким радом информисали сервисере о обавезама.

Док се не стекну услови да сви раде у складу са законом, предлажу да се контролисани гасови продају искључиво правним лицима и предузетницима који су у процесу регистрације и усклађивања са прописима.

Из Удружења сервисера Србије кажу да данима чекају да се поводом овог проблема огласи Министарство заштите животне средине. И ми смо покушали да добијемо појашњење за ситуацију која би могла утицати на многе возаче овог лета, али ни на питања РТ Балкан из ресорног министарства нико није одговорио. 

А уколико се овај проблем ускоро не реши, многи возачи ће овог лета једино моћи да рачунају на освежење кроз широм отворен прозор.

image