Магазин

Да ли сте се икада запитали зашто казина имају шарене подове, а "Дизниленд" розе стазе

Зашто казино собе имају тепихе јарких боја и упадљивих дезена? Зашто "duty free" продавнице више делују као ходници, него локали и зашто се мекани производи, као што су јастуци и ћебад, излажу поред хладних и тврдих полица? Понекада је у питању само есетика простора, а некада дизајн ентеријера служи као психолошка игра, која може управљати муштеријама.
Да ли сте се икада запитали зашто казина имају шарене подове, а "Дизниленд" розе стазе© Canva/Анђела Ћосо

Ентеријер може утицати на људе на различите начине. Када је у питању продавница, забавни локал или било које место које привлачи муштерије, важно је да се дизајн ентеријера уклапа у имиџ бренда. У исто време, дизајн простора може "управљати" човековим мислима на подсвесном нивоу, па у многим случајевима, поједине комбинације боја, текстура и естетика нису нимало случајне.

Студент архитектуре и ТикТокер Ривс Коноли је објаснио неке од класичних примера дизајна ентеријера у продавницима, забавним парковима и местима која имају веома специфичан визуелни идентитет.

"Да ли сте се икада питали зашто казино собе имају тако ружне тепихе? Да би вам подови деловали непривлачно, како бисте се потпуно сконцентрисали на столове и игре које су у току," објаснио је у једном видео клипу. Другим речима, теписи јарких боја и максималистичког дезена у казину могу преоптеретити наш мозак, тако да ћемо природно тражити "бег" од тих визуелних информација и преусмерити пажњу на зелене, "умирујуће" столове за којима се игра.

Следећи пример који је Коноли навео је како контраст боја може утицати на човекову перцепцију простора. "Главне улице у многим "Дизниленд" парковима су обојене розе бојом, јер тако рецептори за црвену боју у нашим очима постану преморени, па остатак околине делује пријатно и ведро. Зелене боје зграда се тада истичу."Како зелена углавном није боја која асоцира на узбуђење, прављење контраста са розе тоновима помаже у промени перцепције.

Што се тиче продавнице, изглед подова може имати велики утицај на понашање муштерија. "Још један начин на који ентеријер утиче на наше размишљање је изглед подова. На местима која имају гужве, као што су тржни центри, често се постављају плочице у бојама, које нас подсвесно наводе да убрзамо корак, јер тло делује нестабилно, те се на тај начин избегава стварање гужве."

"С друге стране, теписи у радњама нас успоравају, дају нам прилику да се зауставимо, да дуже гледамо артикле и можда чак купимо нешто што нам заправо није потребно. "Duty free" радње изгледају као ходници, који су пуни полица са производима, јер морамо да прошетамо кроз њих и обратимо пажњу на сваки артикал."

Осим боје, описао је и да текстуре подова могу "променити" изглед одређеног производа. На пример, ако је циљ да се продају мекани јастуци, онда би мекани тепих био врста визуелне конкуренција, тако да би се јастуци најбоље истакли ако су подови и полице од тврдог, "хладног" материјала.

Иако се наведени примери не примењују на свакој локацији, сигурно је да бројни дизајнерски избори и естетске комбинације нису случајне. Тако да, када следећи пут одлучимо да купимо одређен производ, можемо да се запитамо: да ли нам је заиста потребан или нас је изглед подова у продавници заварао?

image