Русија

Након дуже паузе, УН настављају са инспекцијом бродова у оквиру Црноморске иницијативе

Представници Украјине су одбијали предлог Русије да се на спискове за регистрацију додају бродови, који ће ићи у земље у развоју и они који су на реду више од месец дана, објаснила је Захарова
Након дуже паузе, УН настављају са инспекцијом бродова у оквиру Црноморске иницијативеGetty © Chris McGrath / Staff

Инспекције бродова у оквиру Црноморске иницијативе за жито настављене су после дводневних преговора, изјавила је портпаролка координатора договора УН Исмини Пала за "РИА Новости".

"Заједнички координациони центар од данас наставља са инспекцијама бродова. Делегације Руске Федерације и Украјине сложиле су се након разговора, уз посредовање УН и Турске, да ће нови бродови учествовати у иницијативи", рекла је Пала.

Према њеним речима, инспекција је већ почела са радом.

Како је рекао портпарол генералног секретара УН Стефан Дижарик, инспекције нису спроведене раније "због недостатка договора".

Уговор о житу, који су 22. јула 2022. потписали представници Русије, Турске, Украјине и УН, подразумева извоз украјинског жита, хране и ђубрива преко Црног мора из три луке, укључујући Одесу. Координацију саобраћаја пловила води Заједнички координациони центар у Истанбулу.

Споразум о житу је потписан како би, између осталог, украјинско жито стигло до земаља у развоју и како би се избегла велика глад. Ипак, према доступним подацима на које руска страна указује, жито се заправо транспортује у земље ЕУ. Притом, УН без икаквог образложења одбијају да региструју бродове за пролаз кроз "житни коридор" са товаром за треће земље. Док руска страна, према одредбама уговора, инсистира на регистрацији бродова који иду у Африку, УН поручује да се слаже са Украјином и да бродови који иду у земље у развоју нису приоритет. 

И руско Министарство спољних послова је јутрос известило да Заједнички координациони центар у Истанбулу има потешкоћа са инспекцијом бродова у оквиру споразума о житу, што је то, како се истиче у саопштењу, последица деловања представника Украјине и чланица УН, који, по свему судећи, не желе или не могу да им се одупру.

"У Кијеву, коначно одбацивши не само хуманитарну перспективу, већ и елементарну пристојност, настоје да свим силама искористе Црноморску иницијативу, притом се не гнушају да злоупотребе пословник нити да траже мито од бродовласника, а све како би извукли максималну корист", навела је Марија Захарова у коментару Министарства објављеном на сајту.

Због таквих акција, додала је Захарова, трпе најсиромашнији - удео прималаца украјинске хране у сиромашним земљама смањен на минимум, од 28,3 милиона тона извезеног жита, само 742.000 (2,6 посто), објаснила је.

"Власници долазних бродова, који су одбили да дају мито, приморани су да мирују чекајући регистрацију више од месец дана, а притом и бродови који одлазе, од којих су Украјинци већ добили новац, такође морају да чекају инспекцију", објаснила је Захарова. Према њеним речима, разлог за овакав развој ситуације је постојећа пракса, која нипошто није у складу са пословником, тј. због тога што је процес пријема захтева за регистрацију у оквиру Црноморске иницијативе у рукама Украјинаца, а формирање инспекцијских планова (за улазак и излазак бродова) спроводе УН", објаснила је Захарова.

"Под овим условима, једини начин да се некако успостави ред, фер и транспарентна основа за учешће у иницијативи била је регистрација бродова, коју руски стручњаци спроводе стриктно у складу са одобреним пословником и својим овлашћењима", додала је портпаролка руског Министарства.

Међутим, представници Украјине су одбили предлог Русије да се на спискове за регистрацију додају бродови, који ће ићи у земље у развоју и они који су на реду више од месец дана, истакла је она и објаснила да Кијев није био спреман да угрози своје комерцијалне корупционашке шеме.

Као резултат тога, Украјинци су прво блокирали процес регистрације, а затим обуставили све инспекције, укључујући и одлазне бродове (27 бродова са 1,2 милиона тона терета на броду), објаснила је.

image