Русија

Бродови будућности: Предности руске корвете класе "Пројекат 22160"

Иако су због своје намене означени као патролни, бродови ове класе, познате и под називом "Василиј Биков" (што је и име првог брода) заправо спадају у ред корвета
Бродови будућности: Предности руске корвете класе "Пројекат 22160"© Министарство одбране Руске Федрације/CC-BY-4.0

Током јучерашњег састанка са командантима Оружаних снага Русије, министар одбране Руске Федерације Сергеј Шојгу изјавио је да се на бродоградилишту "Зеленодолск" завршава изградња петог патролног брода класе "Пројекат 22160", под називом "Виктор Велики", који ће бити размештен у оквиру Црноморске флоте.

Бродове је развио "Северни пројектно-конструкторски биро", испоруке пловила руској морнарици обављају се од 2018. године и читава класа намењена је Црноморској флоти. 

Дизајнирани су за патролирање унутар ексклузивне економске зоне, дакле у водама удаљеним до 370 км од обале Русије, на отвореним и затвореним морима, затим за сузбијање шверцерских и пиратских активности, заштиту већих пловила током проласка кроз одређене делове мора, као и поморских база, али и за упозоравање на напад непријатељских снага.

Иако су због своје намене означени као патролни, бродови класе "Пројекат 22160", познате и под називом "Василиј Биков" (што је и име првог брода у класи) заправо спадају у ред корвета.

Димензије, ватрена моћ и средства одбране 

Депласман бродова ове класе је око 1.500 тона, дужина 94 м, а највећа ширина 14 м. Захваљујући ЦОДАГ (Combined diesel and gas) погону, нове корвете могу пловити брзинама до 30 чворова (55,5 км/ч), имају домет од око 6.000 наутичких миља (11.000 км), док је аутономија пловидбе око 60 дана. Посада се састоји од 80 чланова – морнара и официра.

Главно наоружање "Пројекта 22160" је аутоматски топ А-220М у калибру 57 мм и два тешка митраљеза у калибру 14,5 мм, који могу користити противоклопну запаљиву и обележавајућу муницију. За одбрану од ваздушних претњи, на бродове је постављен систем ПВО малог домета "гибка", а пловила су опремљна и системима за електронско ратовање и ометање ПК-10 и ТК-25Е.

"ТК-25Е је дизајниран за пресретање радио-таласа које емитују станице за контролу наоружања на авионима и бродовима, главе за самонавођење противбродских ракета, који се затим анализирају и на основу тога се одређује из ког правца долази претња. Након тога се на најопаснијем правцу емитују сигнали за ометање набројаних уређаја", наводи се на сајту компаније "Рособоронекспорт".

Додатно, на њиховом задњем делу постоји и простор са ког може полетати и слетати један хеликоптер за потрагу и спасавање Ка-27ПС.

Такође, у августу 2022. године, најављено је да ће бродови класе "Пројекат 22160" бити наоружани ракетним системима "клуб" и системом ПВО "редут" (познат и по називу "ресурс), који представља поморску верзију С-350 "витјаз".

Предности мањих модуларних бродова

Бродови ове класе су идеални за патролирање у морским водама близу обале, у савременим условима, истакао је војни стручњак Виктор Баранец за руску редакцију РТ.

"Ово су мале али моћне корвете. Имају релативно добар оклоп, добар сонар, наоружање и јак мотор. Такве корвете ће бити корисне не само за Црноморску флоту, већ и у свим областима где је неопходна строга контрола поморских граница", рекао је он и додао:

"Модуларан дизајн корвета 'Пројекта 22160' омогућава да се значајно прошири спектар задатака које такви бродови могу да изврше."

"Наоружање и опрема модуларних бродова се може мењати, као нека врста прибора. Ово убрзава и изградњу самог брода и поправке у будућности. Уместо да га сечете или заварите, једноставно можете извадити жељени блок (модул) и заменити га новим", сматра Баранец.

Да су у питању бродови са великим потенцијалом слаже се и председавајући "Московског поморско-историјског клуба" Константин Стрелбицки, који за руски РТ оцењује да је снабдевање морнарице овим корветама део процеса модернизације руске флоте.

"Дешава се битна замена старијих совјетских бродова са потпуно новим. Ово је нормалан процес, сада Русија има прилику не само да модернизује старе, него и да их у потпуности замени новим моделима", истиче он.

Стрелбицки додаје и да су ове корвете саме по себи вишенаменске платформе.

"Прошло је време када су ратни бродови били уско специјализовани. Сада било који нови ратни брод представља универзалну борбену платформу, намењену за размештање различитог наоружања на мору. Такав брод може се користити против других бродова, подморница, ваздушних и обалских циљева", рекао је он и описао значај модуларних пловила:

"Модуларан концепт подразумева да је брод направљен са неколико променљивих оружаних модула. Ови модули се налазе у базама и у складу са потребама додељеног задатка одређене борбене операције на броду се један модул у кратком року може заменити другим. Све савремене морнарице се сада преоријентишу на употребу таквих вишенаменских бродова."

Стрелбицки је истакао и да су приобални бродови данас веома популарни јер су економичнији него велика пловила са огромним дометом пловидбе, као и да су мање рањиви на нападе противбродским ракетама.

"Будућност је у таквим корветама, а не у великим ратним бродовима и носачима авиона. Њихово време је већ прошло, будућност припада универзалним и малим бродовима", закључио је он.

image
VV inauguration
banner