Србија и Балкан

Словенци неће у војнике: Министар смислио ријалити, медији открили превару

Министар одбране НАТО чланице, по професији комичар, имитатор и новинар, организује војни ријалити шоу како би попунио војне капацитете, а, сумња се, и своје џепове
Словенци неће у војнике: Министар смислио ријалити, медији открили преваруGetty © Jeff J Mitchell

Суочен са чињеницом да ни срозавање критеријума на завршену основну школу за позив војника није привукло млађарију да похрли у касарне (напротив, више војника напусти редове Словеначке војске (СВ) него што јој се прикључи), министар одбране Словеније прионуо је спасоносном решењу у виду ријалитија "Војник у акцији".

Планирано је снимање 10 епизода које ће трајати по 40 до 45 минута, а старост такмичара који би у ходу учили како бити војник, али и прописе и хијерархију у војсци, одређена је на 16 до 30 година; "кулисе", полигоне и сав провијант потребан за снимање акционих сцена обезбеђује Министарство одбране (МОРС) све како би серија стигла на мале екране најкасније септембра 2024.

Цена? Речником јунака из стрипа "Алан Форд" – права ситница, два милиона евра. О трошку словеначких пореских обвезника, наравно, и то у тренутку када је словеначка јавност све незадовољнија не само због скупоће, пада стандарда и високе инфлације, него и спором санацијом штете настале услед "хиљадугодишњих" августовских поплава.

Одлука министра Марјана Шарца да за “акциону документарну серију у циљу промоције живота и дела професионалног војника” издвоји своту коју словеначки филмски фонд намени за снимање чак четири целовечерња уметничка филма, била је кап која је прелила чашу, посебно када је откривено да су ријалитији које су снимале словеначке комерцијалне телевизије коштали између 150.000 и 450.000 евра.

Министрово правдање да је Словеначка војска, иако део блока НАТО армија, пала на свега 60 одсто капацитета јер уместо 10.000 припадника броји једва 6.200, од тога 5.125 мушкараца и 1.042 жене, па је зато нужно инстант решење у виду ријалитија – само је долило уље на ватру.

Још спорније: на тендер су се пријавила само два понуђача. А министар се одлучио за скупљег. Тачније – скоро три пута скупљег.

Ни ту није крај аланфордовском заплету – испоставило се да фаворизована фирма има седиште у шупи у околини Гросупља, варошице надомак Љубљане, нема запослених ни приходе, а рачун у банци је отворен тик уочи објављивања конкурса. И све то у тренутку када словеначка влада у буџету никако да нађе своту од 50-ак милиона евра па уводи низ непопуларних рестриктивних мера, почевши од замрзавања социјалних трансфера (дечијих додатака, социјалне помоћи,…) до додатних пореза.

У аферу се умешао и синдикат МОРС. У отвореном писму упућеном министру одбране Шарцу изразили су огорченост што је нашао паре за ријалити, а игнорише одлуку Европског суда за људска права и Врховног суда Словеније да запосленима исплати пуну накнаду за присуство на радном месту.

Упозорили су и на душевне боли словеначких војника и "сагоревање" због обима посла јер "због недостатка кадрова неки у просеку одраде и по 240 радних сати месечно", па им послодавац (држава Словенија) наређује да следећег месеца седе код куће како би "задовољио законску норму од 40 радних сати недељно", све како би избегао да својим војницима исплати додатак за прековремени рад.

Открили су и да је Синдикат МОРС уз Синдикат војника Словеније поднео надлежном суду преко 1.700 тужби против Министарства одбране.

Додатни бес међу војницима ове НАТО војске изазвао је и недавни позив министра да затегну каиш јер је премијер затражио да сва министарства скрешу своје буџете како би се нашао новац за збрињавање оних којима су поплаве однеле куће, пре него што почне зима… Када је процурело да је министар већ потписао избор "извођача радова" који ће "продуцирати, промовисати и емитовати десетоделни документарни ријалити серијал на телевизији националног домета", како би кајмак тог посла покупила једна од комерцијалних љубљанских телевизија, кренула је лавина позива да министар поднесе оставку, чак и од посланика странке којој и сам припада.

Министар одбране Шарец, по професији комичар, имитатор и новинар, допустио је да уносан послић падне шака предузећу које је основао некадашњи припадник војних специјалаца Лука Зоренч, пише портал "Метрополитан". Тако би предузеће које нема никакве референце и које је без пребијене паре на свом рачуну посао у пракси обавило преко "подизвођача".

Није занемарљиво ни да се Зоренч на својим профилима на друштвеним мрежама, пре него што их је по избијању афере све обрисао, уз гесло "Ниси пахуљица" (Ниси снежинка) хвалио и познанством са познатим словеначким политичарима, чак и са донедавним председником државе Борутом Пахором.

Шарчево министарство се завило у мук, министар је одбио да поднесе оставку и, како би избегао ревизију поступка и уплитање надлежних истражних органа, у име "веће конкуренције" допустио нови рок за предају додатних понуда за извођење реченог ријалитија.

Понуду фаворизованог Луке Зоренча, упркос згражању јавности, министар није изузео. Тако се предузећу из шупе и даље смеши лукративан посао од два милиона евра.

image