Србија и Балкан

Нови правилници о оцењивању ученика: Владање утиче на успех, када се поништава контролни

Правилницима се прецизирају поступање и критеријуми за оцењивање владања ученика, које се врши два пута у полугодишту и утиче на општи успех ученика, истакла је министарка Ђукић Дејановић
Нови правилници о оцењивању ученика: Владање утиче на успех, када се поништава контролниGetty © Photo by Vladimir Zivojinovic/Getty Images

Министарство просвете објавило је нове правилнике о оцењивању ученика у установама основног и средњег образовања и васпитања, као и Правилник о друштвено-корисном раду, односно хуманитарном раду, саопштило је то министарство.

Нови правилници су део активности којима се јача васпитна улога школа и образовни систем за превенцију и одговор на насиље, а донети су ради усаглашавања са изменама и допунама Закона о основама система образовања и васпитања, који је усвојен у новембру прошле године и предвиђа бројчано оцењивање владања у основним и средњим школама, почев од 2. разреда основне школе, наведено је у саопштењу Министарства просвете Републике Србије.

Министарка просвете проф. др Славица Ђукић Дејановић објаснила је да се правилницима прецизирају поступање и критеријуми за оцењивање владања ученика, које се врши два пута у полугодишту и утиче на општи успех ученика.

"Циљ ове мере је да буде и превентивна. Важно је да ученици знају да се и њихово понашање оцењује и да оцена из владања утиче на њихове резултате и општи успех", рекла је министарка Ђукић Дејановић.

Министарка је објаснила да ће приликом закључивања оцене из владања, одељенско веће узимати у обзир и ангажовање ученика у ваннаставним активностимa, у планирању и реализацији превентивних активности, његово понашање према другим ученицима и запосленима и извршавање школских обавеза, изостанке, изречене васпитне и васпитно-дисциплинске мере.

Поништавање писменог када је више од половине ученика добило кечеве

Уређен је и начин оцењивања ученика дуже оправдано одсутног с наставе, специфичности оцењивања у музичким и балетским школама и прецизиране су већ постојећe одредбe које се односе на поништавање писаних провера знања када је више од 50 одсто негативних оцена. Прецизирање доноси да се писана провера поништава у случају да 50 одсто ученика који су проверу радили добије негативну оцену.

Уређено је и поступање школа у случају да родитељи више од половине ученика из истог одељења сматрају да одређени наставник наставу и друге облике образовно-васпитног рада, вредновање, праћење, проверавање и оцењивање ученика не спроводи у складу прописима, као и када  стручни сарадник не остварује задатке прописане Законом.

За средње школе додатно је уређен и број оцена за предмете и програме за фонд часова мањи од 2 недељно, као и оцењивање у средњем стручном и дуалном образовању у односу на специфичности практичне наставе.

Правилник о обављању друштвено-корисног, односно хуманитарног рада

Министарка је додала да је објављен и Правилник о обављању друштвено-корисног, односно хуманитарног рада у установама образовања и васпитања, који сада, има, пре свега, превентивну улогу.

"Сврха друштвено-корисног рада у школама је развијање емпатије, солидарности и сарадње и активизма. Кроз ове активности ученици би требало да унапреде вештине потребне за одговорно учешће у друштву, као и да буду оснажени да поштују и промовишу људска права. Друштвено-корисне активности у школама су саставни део превентивног плана заштите од насиља који се планира годишњим планом рада школе и остварује се ради укључивања свих ученика", рекла је Славица Ђукић Дејановић.

Министарка је најавила да ће наредних дана бити објављене процедурe поступања установа образовања и васпитања у кризним догађајима, које ће бити део Правилника о протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање. Припремљен је и приручник "Поступање установа образовања и васпитања у кризним догађајима" и обуке у циљу оснаживања запослених за благовремено реаговање у кризним ситуацијама.

Поменута подзаконска акта урађена су у сталним консултацијама и сарадњи с надлежним институцијама и представницима школа, заједница школа, свих репрезентативних синдиката просветних радника, као и струковних удружења, који доставили своје предлоге, закључује се у саопштењу Министарства просвете Републике Србије.

image