Србија и Балкан

Истрага незгоде на лету "Ер Србије": Стигли стручњаци из Бразила и Грчке, црне кутије се шаљу у САД

Kада подаци буду скинути са црних кутија, имаћемо комплетну слику онога што се догодило, каже директор Центра за истраживање несрећа
Истрага незгоде на лету "Ер Србије": Стигли стручњаци из Бразила и Грчке, црне кутије се шаљу у САД© M.K./ATAImages

Центар за истраживање несрећа (ЦИНС) у саобраћају води истрагу о удесу путничког авиона на Аеродрому "Никола Тесла" 18. фебруара, а у истрагу је, осим Србије, укључено још пет земаља.

У Београд су ових дана, поводом удеса авиона на лету "Ер Србије", стигле стручне екипе из Бразила и Грчке како би помогле да се демонтирају црне кутије, које снимају разговоре пилота и техничке команде.

Мало је компанија у свету које имају опрему да очитају те податке, па ће црне кутије бити послате на анализу у Америку. Директор Центра за истраживање несрећа Небојша Петровић каже да ће на основу тога добити комплетну слику.

"Уз оно што смо имали на почетку, уз информације на лицу места, кроз интервјуе са летачком, кабинском посадом и контролом летења, и да то упаримо са оним што је авион снимио о себи и како су пилоти управљали", додаје Петровић.

Према ономе што је до сада познато, узрок незгоде вероватно је неодговарајућа процена параметара за полетање са мање дужине него што је планирано, наводи се у извештају ове институције.

Осим ваздушним, Центар за истраживање несрећа бави се водним и железничким незгодама, што је дефинисано Законом о истраживању несрећа у ваздушном, железничком и водном саобраћају из 2015. године, када је центар и основан.

Јасно је утврђено које догађаје и несреће центар може да истражује, а прописано је и да истрага мора да се заврши за годину дана.

"Извештај који произлази као резултат нашег рада има задатак да смањи или анулира могућност да се такве несреће у будућности понављају", објашњава Петровић.

У центру раде искусни саобраћајни и машински инжењери. Такве стручњаке је тешко пронаћи у нашој земљи, кажу упућени.

Искуство је важно, јер некад на терену нема очевидаца, снимака нити било које друге информације. За сваку несрећу коју истражују формирају посебну радну групу.

"Поред стручњака који раде као стално запослени у центру, имамо базу података стручњака који су спољни сарадници, то је преко 60 њих из различитих институција", наводи Петровић.

Од почетка године центар је ангажован у истраживању авионске несреће од 18. фебруара, а 2023. године водили су укупно осам истрага.

Незгоде су нешто учесталије у железничком саобраћају, а у највећем броју случајева узрок је људска грешка.

image
VV inauguration
banner