Свет

"Прошла су добра стара времена": Будућност немачке индустрије неизвесна

Берлину су неопходне инвестиције приватног сектора како би помогле да се Немачка одвикне од угља, гаса и нуклеарне енергије, а због одуговлачења у раним фазама зелене транзиције, немачки произвођачи аутомобила ризикују да изгубе статус глобалних лидера
"Прошла су добра стара времена": Будућност немачке индустрије неизвеснаGetty © Sean Gallup / Staff

Прошла су времена у којима су се немачке компаније, попут "Мерцедеса" и "Фолксвагена", богатиле у Кини и профитирале од јефтине руске енергије, а подстицање зелене агенде и одвикавање државе од угља, гаса и нуклеарне енергије неће бити могуће без одређених губитака, пише "Блумберг" и наглашава да ће темпо немачке транзиције ка тзв. чистој енергији диктирати приватни сектор.

У сенци оронуле фабрике угља "Енсдорф", немачки канцелар Олаф Шолц састао се са представницима предузећа и локалним политичким лидерима како би прославио будућност локације као фабрике за производњу чипова за електрична возила.

"Чињеница да су добра стара времена прошла не значи да добри нови дани не могу да почну", рекао је Шолц на догађају поводом уговора вредног 3 милијарде долара између немачког произвођача ауто делова "ЗФ Фридрихсхафена" и америчког произвођача полупроводника "Волфспид".

Како пише "Блумберг", шездесетчетворогодишњи немачки канцелар је раније ове недеље прешао пола света како би у Буенос Ајресу преговарао о аргентинским ресурсима водоника за Немачку, у Чилеу о литијуму за немачку индустрију, а у Бразилу је представио еколошки пакет од 200 милиона евра намењених иницијативама за обновљиву енергију.

Како се наводи у тексту, немачке компаније су се под вођством Ангеле Меркел слободно богатиле у Кини и стварале профит захваљујући јефтиним руским енергентима. Сукоб у Украјини приморао је најпоузданијег купца руске нафте да се снабдева негде другде. Свест о томе да се немачка аутомобилска индустрија превише ослања на Тајван за чипове и на кинеске произвођаче за батерије подстакла је Берлин да потражи нове технологије и трговинске партнере који ће обезбедити окосницу за надолазећу зелену трансформацију, наводи се у тексту.

Шолцу су сада потребне инвестиције приватног сектора како би му помогле да државу одвикне од угља, гаса и нуклеарне енергије. Потребно је, дакле, представити Немачку као дестинацију која брине о будућности. Да ствар буде компликованија, Берлин то мора да спроведе у складу са бирократским ограничењима ЕУ субвенција, објашњавајући ратом и пандемијом изнуреној немачкој јавности непопуларну истину – прелазак у зеленији и чистији свет није могућ без губитка благостања, преноси "Блумберг".

Тешко погођен енергетском кризом, немачки произвођачи хемикалија као што су БАСФ и Ланкес већ премештају део производње и инвестиција у иностранство. Пошто су одуговлачили у раној фази спровођења зелене транзиције, немачки произвођачи аутомобила сада ризикују да изгубе свој статус глобалних лидера.

Поред тога, развоју немачке индустрије додатне изазове ствара и амерички Закон о смањењу инфлације којим се издваја 369 милијарди долара за сузбијање последица климатских промена, што укључује пореске олакшице за постављање и прављење инфраструктуре која је у складу са политиком преласка на тзв. чисту енергију. Овај закон ће, сматрају европски лидери, америчким компанијама обезбедити субвенције због којих ће бити у неправедној предности у односу на европске.

image