Свет

Поглед пун наде ка Рту добре наде: Јеменски Хути затворили Суецки канал за теретне бродове

Најновији напади Хута убрзали планове за преусмеравање бродова око Рта добре наде
Поглед пун наде ка Рту добре наде: Јеменски Хути затворили Суецки канал за теретне бродовеGetty © Spencer Platt / Staff

Број теретних бродова у Црвеном мору, који су на путу до или из Суецког канала, смањен је за 90 одсто у првој недељи јануара у поређењу са почетком 2023. услед напада јеменских Хута.

Истраживање лондонске компаније за поморске услуге "Кларксонс" показало је да безбедносна ситуација у Црвеном мору ремети светску трговину – што се види и по броју теретних бродова који заобилазе Црвено море и путују око Рта добре наде.

Њихов број је 9. јануара био више него дупло већи од укупног броја 21. децембра. Тако су 9. јануара 364 теретна брода, капацитета 4,2 милиона контејнера, саобраћала на рутама преусмереним преко Рта добре наде, док је 21. децембра било регистровано 155 пловила.

У уторак увече, на дан када су цифре прикупљене, Хути побуњеници су покренули један од својих највећих комбинованих напада до сада. Централна команда САД саопштила је да су амерички и британски ратни бродови и авиони оборили 18 дронова, две противбродске крстареће ракете и једну балистичку ракету.

У, како су Американци рекли, 26. нападу на комерцијални брод у Црвеном мору од 19. новембра нису пријављене никакве повреде или штета.

У међувремену, немачка компанија "Хапаг-Лојд", пета највећа карго линија на свету по капацитету, наговестила је да намерава да настави да преусмерава своје бродове даље од Црвеног мора ка Рту добре наде.

Скретања преко јужног краја Африке додају између 10 дана и две недеље сваком путовању између Азије и северне Европе. Бродске линије такође преусмеравају неке услуге између Азије и источне обале САД које су раније ишле преко Црвеног мора и Суецког канала.

Такозвани контејнерски бродови су главно средство за транспорт готових производа и полупроизвода широм света.

Скретања значе да је Шангајски индекс контејнерског терета – мера трошкова премештања једног товарног брода на другу руту – 5. јануара достигао највећу стопу изван поремећаја изазваних пандемијом ковида. Пораст је подстакнут удвостручењем, са 1.667 долара 23. децембра на 3.577 долара 5. јануара, трошкова премештања контејнера из Шангаја у Ротердам. Трошкови премештања товара из Шангаја у Ђенову такође су се удвостручили, са 1.956 долара на 4.178 долара.

image