Економија

Црвени картон за насртљиве продавце: Како се уписати у регистар "Не зови"

Сви оператори мобилне и фиксне телефоније, биће у обавези да омогуће својим корисницима да се, уколико то желе – упишу у нови регистар, који је предвиђен Законом о заштити потрошача
Црвени картон за насртљиве продавце: Како се уписати у регистар "Не зови"www.globallookpress.com © © Jan Tepass

Потрошачи којима сметају насртљиви трговци који зову телефоном и шаљу поруке нудећи на продају производе и услуге коначно ће у моћи да "блокирају" ове позиве. Правилник који одређује на који начин ће се грађани уписивати у регистар "Не зови" коначно је усвојен и ступа на снагу 5. јануара. 

Регистар "Не зови" ће представљати базу података потрошача који су се изјаснили да не желе да путем телефона у промотивне сврхе примају позиве или поруке у оквиру промоције или продаје одређене робе или услуге.

Потрошач који не жели да буде позиван од стране трговаца, односно агенција која раде промоцију или истраживање, обратиће се свом оператору електронских комуникација са којим има закључен уговор и од њега тражити да се нађе у регистру.

Обавеза трговаца је да пре позивања потрошача у регистру провери да ли се одређени телефонски број налази на списку телефона које не треба звати.

Овај регистар би требало да спречи насртљиву праксу фирми које грађанима путем телефонских позива, порука, мејлова нуде разну робу и услуге.

"Ако се буде доследно примењивао требало би да утиче на смањење насртљивог пословања. И до сада смо имали неке одредбе закона које су у суштини добре, али никада нису заживеле у смислу практичне примене у пракси. Сада је неопходно појачати кампању информисања потрошача о начинима како се могу уписати у регистар. Ово се нарочито односи на најстарије суграђане који су заправо и највеће "жртве" насртљивих трговаца", каже за РТ Балкан правник Младен Алфировић, стручњак за права потрошача.

Сви оператори мобилне и фиксне телефоније, биће у обавези да омогуће својим корисницима да се, уколико то желе – упишу у нови регистар. Он је предвиђен Законом о заштити потрошача из 2021. године када је забрањено директно оглашавање телефоном, факсом или електронском поштом, без претходног пристанка потрошача.

Правилником је прописано да оператор обавља упис или испис података у регистар без накнаде. Упис или испис појединог броја у регистар "Не зови", може да тражи само корисник телефонског броја. То могу да учине и потрошачи који користе припејд број, али само уколико су регистровани корисник код неког оператора.

Како се пријавити у регистар?

Грађани који желе да се упишу у регистар "Не зови" то могу да учине у електронској форми или на продајном месту оператора. У електронској форми потрошач може да се упише у регистар путем интернет странице оператора или путем апликације коју оператор ставља на располагање својим корисницима.

Они који желе могу да се упишу у регистар на продајном месту оператора, и то тако што ће оператор, уз претходно извршену идентификацију подносиоца захтева – попунити захтев у електронској форми. Уколико оператор нема техничких могућности да захтев прими електронски – било преко интернет странице или преко апликације – мора да прими захтев у папирној форми, који корисник телефонског броја подноси лично на продајном месту.

"Када оператор прими захтев за упис или испис броја телефона у регистар, уручује потврду о пријему захтева кориснику телефонског броја, у форми и на начин на који је примио захтев. Потврда о пријему захтева садржи датум када је оператор примио захтев корисника телефонског броја", наводи се у правилнику.

Промена која се односи на упис или испис броја телефона доступна је у регистру  "Не зови" првог наредног дана од дана извршеног уписа или исписа телефонског броја. Захтев за упис или испис појединог броја телефона из регистра "Не зови" може се поднети једном у календарском месецу.

Потрошач који након раскида уговора пренесе број телефона код другог оператора – остаје уписан у регистар "Не зови".

Ко ће моћи да претражује регистар?

Трговац може да користи регистар "Не зови" претрагом бројева телефона и датума уписа на два начина. Први је без регистрације, и то такозваном "да/не"" провером, на начин да се уписом појединачног броја телефона добије податак да ли је тражени број уписан у регистар.

На исти начин сваки потрошач може да провери да ли се његов број налази у овом регистру. Други начин који трговцима омогућава претрагу телефона потрошача је – уз регистрацију.

Наиме, трговац се региструје користећи корисничко име и лозинку, која омогућава преузимање целокупног пописа бројева телефона и датума уписа последње измене у регистру "Не зови".

Који подаци су јавно доступни?

Када су у питању грађани, односно потенцијални потрошачи, база података овог регистра садржи име и презиме корисника телефонског броја, број телефона и јединствени матични број (ЈМБГ) корисника, али у правилнику се наводи да је Регистар јаван у делу који се односи на бројеве телефона и датум уписа.

Провера бројева телефона уписаних у регистар омогућена је на интернет страници регулаторног тела надлежног за електронске комуникације – РАТЕЛ.

Да ли важи и за политичке странке?

Многим грађанима, ништа мање од насртљивих трговаца не сметају ни политичке странке и агенције за истраживање јавног мњења, које пред изборе зову и по неколико пута дневно. Алфировић, међутим, каже да за њих овај пропис не важи и да се односи само за трговце. А у Закону о заштити потрошача је јасно наведено ко се сматра трговцем.

То је "правно лице, предузетник или физичко лице које наступа на тржишту у оквиру своје пословне делатности или у друге комерцијалне сврхе, укључујући и друга лица која послују у његово име или за његов рачун".

За трговце који позивају грађане чији су бројеви уписани у регистар "Не зови" предвиђене су казне и оне се крећу од 50.000 динара за правно лице, 8.000 динара за одговорно лице у правном лицу, а за предузетника 30.000 динара.

image