Магазин

Како су млађе генерације промениле ток корпоративне комуникације

Корпоративна комуникација деценијама уназад била је синоним за шаблонске поруке које почињу са "Поштовани", а завршавају се са "Унапред се захваљујем" након чега би уследио типски потпис са именом, презименом и подацима организације. Долазак млађих генерација је и у ову сферу пословања донео освежење, а преписке и вербална комуникација у компанијама се преокренула и постала опуштенија и мање конзервативна.
Како су млађе генерације промениле ток корпоративне комуникације© Canva / Drazen_

Пословно окружење је у последњих пар година доживело преображај на свим нивоима - конзервативни дрес код заменили су мање ригидни правилници који подржавају исказивање личног стила запослених, тетоваже су постале прихватљивије у већини компанија, а дречава боја косе више није критеријум по коме се кандидати "отписују" већ на првом интервјуу. У канцерларијама сада свира музика, постоје "лејзи бегови" и одвојене просторије за одмор или физичку активност, а променио се и стил комуникације, како вербалне, тако и писане. За све ово можемо захвалити генерацији Зед, која је коначно "упловила" у пословни свет.

Смајлији и сленг допринели опуштенијој атмосфери у компанијама

Пре само пар година, било је готово незамисливо да запослени у већим компанијама пошаљу мејл који не почиње са "Поштовани", у коме се користе неформални, жаргонски изрази и смајлији. Ипак, данас је то реалност у већини фирми, и то не само домаћих стартапа, већ и међународних корпорација.

"Хејјј 😉 Хајде ми плиз пусти преглед по контима за онај пројекат што радимо са Кинезима. Смарају ме хедови да спремим презентацију асап. Поззз, Ана" - идеално приказује како се комуникација трансформисала.

"С поштовањем", "Искрено ваш" и слични потписи у мејловима такође су скоро па отишли у заборав - на њихово место дошли су изрази из енглеског и српског сленга попут "Поззз", "Појјј" или "Бај", и то је можда и добро, јер запослени радно време не доживљавају као нешто што их ставља у "оквире", већ простор у коме имају слободу да буду оно што јесу.

Поред тога, развиле су се и апликације попут Телеграма, Слека и Тимса, који су суморне мејлове претвориле у практично дописивање, а генерација Зед их је оберучке прихватила и додала још мало "финеса", попут стикера, гифова и мимова који прате ток радње.

"Аут оф офис" креативни аутоматски одговори

Професионални "Поштовани, од понедељка до петка наредне недеље бићу одсутан без приступа мејлу. Молим вас да у случају нужде контактирате мог руководиоца" аутоматски одговори током коришћења годишњег одмора такође су уступили место занимљивим и шаљивим аутоматским одговорима, а они су постали својеврсно "бојно поље" креативности. Све више младих запослених се утркује ко ће имати оригиналније обавештење, а њихови потписи неретко се шире и друштвеним мрежама, што додатно подстиче тренд неформалне комуникације у компанијама.

"Грешка 404: Запослени није пронађен", "Ако сам вам потребан... жао ми је", "Пишите неком другом" - само су неки од виралних одговора који су прикупили гомилу "лајкова" на ТикТоку.

Промене прихватило чак 73 посто запослених

Предуслов за развој и унапређење команије јесте флексибилност, односно способност прилагођжавања новим околностима, како оним које се дешавају на тржишту, тако и оним које су део интерног окружења. Према последњем истраживању које је спровела једна британска компанија, чак 73 процента запослених је усвојило нове начине комуникације, док је преосталих 27 уочило да је до промена дошло захваљујући млађим колегама, али и даље сматрају да је примереније за пословно окружење користити формалне обрасце који постоје деценијама уназад.

"Као неко ко је по годинама веома близак генерацији Зед, сматрам да је опуштенији вид комуникације плодно тле за развој добрих односа у компанији", навела је Александра (30), запослена у великој иностраној компанији која послује и у Србији. "Штавише, мислим да од млађих генерација можемо доста тога научити - они су непосредни, једноставни и транспарентни, а то је далеко важније од формулације мејла."

Ипак, неформална комуникација требало би да настави постоји на појединим нивоима хијерархије и у одређеним ситуацијама: када се обраћамо државним организацијама, екстерним партнерима или топ менаџменту фирме, приликом званичног извештавања и уговарања - на тај начин задржава се доживљај да је преко пута нас професионална особа.

image