Свет

Најважнији трговачки пут у Европи угрожен због климатских промена

Ниски ниво воде све је чешћа појава због које земље морају да прибегавају скупим и незграпним решењима како би путеви за снабдевање били отворени
Најважнији трговачки пут у Европи угрожен због климатских променаGetty © Maja Hitij / Staff

Река Рајна вековима је била поуздан пут за снабдевање, помажући да се створе индустријски гиганти дуж њених обала. Али ти дани се ближе крају, а борба постаје све хитнија јер немачка влада не успева да држи корак са климатским променама.

С обзиром да се вода редовно повлачи на нивое који ометају транспорт од касног лета до јесени, компаније које се налазе на најважнијим европским трговинским рутама журе да се прилагоде, показујући да климатска криза погађа чак и напредне индустријске економије.

Хемијски гигант БАСФ преусмерава логистику на возове и камионе. Произвођач пластике "Ковестро АГ" има планове за ванредне ситуације који укључују пребацивање неке производње у Белгију. Произвођачи гомилају залихе, комунална предузећа складиште додатно гориво, а теретни оператери су почели да ремонтују флоте са баржама које могу да плове плитком водом.

Скупа и гломазна решења имају за циљ избегавање широко распрострањених прекида рада због поремећаја у критичној транспортној артерији – дилема која постаје све чешћа јер топлије зиме значе мање снега за одржавање нивоа током сушних летних месеци.

Након што су брутални топлотни таласи спржили јужну Европу, ниво реке у Каубу, кључној тачки западно од Франкфурта, толико је пао да су неки бродови могли да носе само половину нормалног капацитета. Иако су недавне кише ублажиле притисак, чак и мале промене могу имати велики утицај, наводи "Блумберг". Пад од 10 центиметара значи да се по броду може превести око 100 тона мање, каже Флориан Ротлингсхофер, директор швајцарских лука на Рајни.

Ремонт Рајнске флоте од 8.900 бродова за плитку воду могао би да износи око 90 милијарди евра. И то је само део трошкова за одржавање трговине. Постоје додатни залихе и простор за њихово складиштење, као и владини планови за реинжењеринг реке.

Иницијативе постоје годинама и укључују системе за рано упозоравање и "продубљивање" незгодног дела од 50 километара који се Мајнца до Лорелај стена - пројекат за који немачка влада процењује да ће коштати 180 милиона евра. Влада Олафа Шолца је после прошлогодишњих суша покушала да убрза пројекат али је сада све стало због рецесије у Немачкој.

За разлику од Немачке, Швајцарска већ увелико ради на "продубљивању" Рајне како би олакшала прилаз својим лукама на реци.

image