Свет

Румунија и Бугарска и даље ван Шенгена

Ове земље се 31. марта придружују шенгенском простору, али то не важи за копнене путеве, који су од виталног значаја за индустрију
Румунија и Бугарска и даље ван ШенгенаGetty © Marcel Mettelsiefen

Бренд "Дачија" познат је по томе што је веома јефтин аутомобил, али мали број Европљана схвата колико времена и новца је потребно да се ова возила произведу у Румунији, пише "Блумберг".

Камиони који превозе поједине компоненте треба да чекају од неколико сати до неколико дана на граници са Мађарском, у редовима који се протежу километрима, како би ушли у шенгенски простор Европске уније - бесцаринску зону, која покрива већи део блока, али не и Румунију и Бугарску.

После вишегодишњих преговора, две земље ће се 31. марта придружити Шенгену, али само када је реч о ваздушним и морским путевима. Копнена граница остаје, због противљења унутар ЕУ, пре свега Аустрије. И даље ћемо гледати бескрајне редове камиона на граничним прелазима.

Аустрија се плаши уласка илегалних имиграната. Уочи избора за ЕУ, бирачи у Западној Европи све гласније подржавају десничарске странке. Румунску аутомобилску индустрију, која укључује "Рено" и "Форд", као и стотине добављача делова, остављање ван Шенгена кошта око 60 милиона евра годишње.

"Ово неће донети ништа добро аутомобилској индустрији, јер је проблем копнена граница", рекао је Адријан Санду из румунског удружења произвођача аутомобила. "Наша индустрија губи око 180.000 евра дневно."

Европска комисија тврди да и Румунија и Бугарска испуњавају све техничке критеријуме.

Останак изван Шенгена, који укључује 23 од 27 чланица ЕУ, кошта између два и пет одсто бруто домаћег производа, саопштио је бугарски министар финансија Асен Василев. Сличне бројке важе и за Румунију.

Ситуација се погоршала откако су две земље постале главна рута за транзит украјинског жита.

Земље се за увоз и за извоз у великој мери ослањају на копнене путеве. Пуни улазак у Шенген значио би уштеде за румунске транспортне компаније од око 100 милиона евра годишње

"Ово је озбиљан проблем и за Европу", рекао је бугарски министар економије Богдан Богданов у новембру.

Бугари су све више разочарани начином на који их третира ЕУ.

Аустрија тражи бољу граничну контролу на копну и жели да и Софија и Букурешт примају мигранте из Авганистана и Сирије.

"Учинићемо све што је потребно да постанемо део Шенгена", рекао је лидер румунске владајуће Либералне партије Николај Ћука. "Време је новац, а нико не жели да губи новац чекајући на граници."

image
VV inauguration
banner