Магазин

На слици из 19. века пронађен давно сакривени детаљ - у питању је дечак-роб

Породични портрет, дело уметника Жака Гијома Лусијена Аманса из давне 1837. године више од пола века скривао је мрачну тајну, све док она сасвим случајно није "испливала" на површину током рестаурације слике. Данас, ово значајно уметничко дело краси Метрополитен музеј у Њујорку, а његов значај за америчку историју је немерљив, будући да осликава однос робовласника према својим робовима.
На слици из 19. века пронађен давно сакривени детаљ - у питању је дечак-роб© Приватна архива

Више од пола века на слици "Белизер и деца Фреј" скривао се" дечак афричког порекла, а његова судбина је након рестаурације коначно откривена захваљујући колекционару Џеремију Симијену и рестауратору Крегу Крофорду, који су учинили све да се петнаестогодишњем дечаку Белизеру да друга шанса за слободан живот, па макар то било и на сликарском платну.

Белизер - дечак роб у богатој породици

Чувено уметничко дело сликара Жака Гијома Лусијена Аманса, једно је од ретких које приказује живот поробљених људи, међутим, дуже од пола века лик дечака био је сакривен испод слојева боје. Белизер није био обичан дечак - он је био шестогодишњак кога је, заједно са његовом мајком, Сали, купио богати банкар из Њу Орлеанса по имену Фредерик Фреј.

На оригиналној слици из 1837. године, уметник је насликао троје деце имућног банкара заједно са тада петнаестогодишњим Белизером који је стајао у позадини, међутим, током 20. века, неко од наследника породице Фреј одлучио је да га "маскира" тамном бојом и тако потпуно уклони са композиције. Због чега - не зна се са сигурношћу, али се може претпоставити да је идеја била да се тај робовласнички сегмент избрише из историје реномиране породице.

"Фрејев портрет показује изненађујућу блискост између сво четворо деце, што сугерише да је Белизер био цењен члан домаћинства, упркос свом статусу роба", наведено је на порталу АртНет.

Слика у новом руху била у породици преко једног века

Након тога, измењени портрет је у породици Фреј чуван више од једног века, све док 1972. године, потомак банкара и његове породице, Корали Д'Оној Фреј, није донирао уметничко дело Музеју уметности Њу Орлеанса, наводно објаснивиши да се испод слоја боје налази давно заборављени дечак-роб, Белизер.

Међутим, кустос музеја потпуно је занемарио ту информацију и слику само одложио у оставу музеја, ни не слутећи да је у питању ремек-дело које заиста крије велику тајну и лик дечака који описује важан део историје када је робовласништво заиста постојало. Слика је сакупљала прашину у остави све до 2005. године, када је одлучено да се она стави на аукцију и прода, а директор музеја је своју одлуку образложио лошим стањем слике и њеном неподобношћу да буде изложена заједно са другим уметничким делима. Тако су "Белизер и деца Фреј" продати на Кристис аукцији за 7.200 америчких долара.

"Мислим да је то била грешка", рекао је он касније, када је откривена мистерија дечака са слике.

Рестаурација трајала пуних 18 година

Рестаурација Амансове слике почела је у моменту када је она доспела у руке првог купца из Вирџиније 2005. године, да би 16 година касније стигла и до Луизијане, где је купио колекционар Џереми Симијен. Већ тада, вредност уметничког дела била је знатно виша, али тачна цена никада није објављена. Заједно са рестауратором Крегом Крофордом, права истина о Белизеру откривена је више од пола века касније, а након завршеног процеса скидања боје са лика тамнопутог дечака, слика је предата музеју уметности Метрополитен у августу ове године.

"Дело "Белизер и деца Фреј" једно је од ретких дела која приказују портрет тамнопутих робова у кругу њихових америчких породица", навели су из музеја Метрополитен. "Ова слика носи велики значај."

image
VV inauguration
banner