Србија и Балкан

Ђукић Дејановић о годишњици у "Рибникару": Сваки 3. мај биће дан туге и сећања

Питање 'зашто' никада неће добити потпуни одговор, рекла је министарка
Ђукић Дејановић о годишњици у "Рибникару": Сваки 3. мај биће дан туге и сећања© Tanjug/AP/Darko Vojinovic

Министарка просвете Славица Ђукић Дејановић је изјавила да ће сутра у Београду програмом под називом "Буђење" бити обележена прва годишњица масовног убиства у Основној школи "Владислав Рибникар", када је 3. маја 2023. животе изгубило девет ученика и радник обезбеђења школе.

Ђукић Дејановић је истакла да ће сутра, пре свега породице убијене деце, имати прилику да достојанствено изразе своју бол, сећање и патњу.

Министарка је за РТС рекла да ће сваки 3. мај бити дан огромне туге и сећања на жртве.

"Питање 'зашто' никада неће добити потпуни одговор, посебно га неће добити они који су највише погођени у овој трауматичној ситуацији, а то су родитељи и породице деце пред којом је требало да буде читав живот", рекла је Ђукић Дејановић.

Министарка је рекла да ће "Буђење" бити симболичан назив за програм којим ће се сутра обележити годишњица масовног убиства у Основној школи "Владислав Рибникар".

"Сам почетак обележавања или буђења сутрашњег дана биће везан за могућност да се они који су у таквој потреби нађу на месту где се злочин и догодио. И то у једној просторно-ликовној конструкцији где ће достојанствено моћи да изразе свој бол, своје сећање, своју патњу на начин како они то мисле", рекла је министарка просвете.

Она је навела да ће најпре то моћи да учине само родитељи и најближи чланови породице, а после и грађани који буду имали ту потребу.

После тога је планирано да од 9 до 19 сати у Ташмајданском парку, код споменика Десанке Максимовић, буде тзв. манифестација форум.

"Један проактиван однос комуникације чланова Радне групе и свих оних који имају потребу да пошаљу било какву поруку како би могао да изгледа тај комеморативни доживљај свих наредних дана и година 3. маја, на који начин би могао да изгледа сам центар, на који начин заправо размишљамо о томе 'зашто' и на који начин размишљамо о томе на који начин неговати достојанствено сећање на жртве", истакла је Ђукић Дејановић.

Министарка је рекла да ће се у 20 часова на Ташмајдану, ако временске прилике дозволе, а ако не то ће онда бити у СКЦ-у, послати сценско-музичка порука.

У време када су се злочини догодили у ОШ "Владислав Рибникар" и у околини Младеновца сви екрани биће тамни читав минут, додала је Ђукић Дејановић.

Министарка је рекла да главну реч у изградњи меморијалног центра треба да имају родитељи убијене деце.

"Сматрам да породице жртава доминантно треба да, пре свега саме, дају свој став, да можда чују размишљања и стручних лица и свих добронамерних грађана, пријатеља, свих оних који су погођени, а то смо сви ми, али да у дефинитивним порукама, идејним порукама, њихов утицај треба да буде доминантан, а наравно да ће стручњаци осмислити како најквалитетније реализовати њихову идеју", рекла је Ђукић Дејановић.

Она је навела да се води рачуна и о садржају порука које треба да пошаље сам тај центар.

"Води се рачуна о томе да се што већи број добронамерних размишљања о томе како неговати сећање на невине жртве, невино страдале, уопште означи и на који начин, не само послати поруку у грађевинском, архитектонском смислу, што је једно време била тема за расправу у јавности, него које су практично идејне поруке", истакла је министарка.

Навела је и да ће сутра на Ташмајдану бити једно сандуче где ће они који не буду желели да директно комуницирају - моћи у писаној форми да оставе своју поруку.

Министарка је навела да је ова догађај навео све да допринесу да видљивост тема насиља и безбедности деце буде већа.

"Мислим да су институције система едукативне, да кажем едукативни субјекти школе, основне и средње, подигле видљивост теме и код родитеља, и код наставника, и код деце. Већи број педагога и психолога у школама и њихова активност, дали су извесне резултате у смислу сагледавања простог проблема и последица које могу бити толико дубоке и велике да читаво друштво мора предузимати све више и више корака да се минимизирају", рекла је она.

Ђукић Дејановић је навела да је у трагичним ситуацијама психолошка помоћ кључна, и да када је у питању психолошка помоћ, млади имају мање предрасуда у односу на њихове родитеље.

"Млади умеју да завире у своју душу и у душу свог другара, посебно ако их на то подстичемо, али на један начин који није наређивање, него кроз дијалоге. Млади имају потребу ако им дамо могућност да то не буде у психијатријској установи, него буде у позоришту, у некој кафетерији где иначе воле да се окупљају и од појединаца које они прихватају", рекла је министарка просвете.

Она је додала да се сада намеће и проблем дефицита психолога и педагога у школама.

"Нажалост, немају још све школе и психологе и педагоге, али нема школе која нема или једног или другог стручњака овог профила. Важно је да психолози и педагози едукују наставнике, остале сараднике, родитеље, како да препознају, пруже помоћ и на време предосете или посумњају да њихово дете, њихов рођак, неко дете у школском узрасту има неки психолошки проблем који се може завршити агресијом", указала је министарка.

Ђукић Дејановић је рекла да је ова школска година била школска година дијалога наставника и ученика неупоредиво више него раније, као и да су следећи кораци заправо даље продубљивање активности вршњачке едукације.

"Да комплетан живот у школама буде усмерен на васпитну, а не само на образовну функцију у још већој мери него што је то било у овој школској години", истакла је Ђукић Дејановић.

image