Свет

Зашто се "Боингови" авиони распадају: Несрећни случајеви или недостатак квалитета

Несрећа од петог јануара, по много чему подсећа на сличан догађај из 2011. године када се на авиону "Боинг 737" приликом лета од Феникса до Сакрамента, догодила експлозија и отпао део већи крова на 10.700 метара надморске висине
Зашто се "Боингови" авиони распадају: Несрећни случајеви или недостатак квалитетаGetty © Stephen Brashear

Путнички авиони, једне од најпознатијих компанија која се бави њиховом производњом - "Боинг", ових дана налазе се у центру пажње светске јавности и то не због свог квалитета.

Напротив, почетком нове године "Боингове" летелице, конкретно модели "737 макс 9", постале су озлоглашене због инцидента који се догодио петог јануара. Наиме авион на лету 1282 "Аљаска ерлајнса" је након полетања из Портланда, морао да се врати и обави принудно слетање услед отпадања великог комада трупа и дословног отварања авиона у сред лета.

У питању је огромна плоча којом је затворен отвор где се иначе налазе резервна врата, а која су одстрањена због захтева поменуте компаније и повећања капацитета летелице. На сву срећу нико од путника није озбиљно повређен, иако се двоје људи онесвестило због губитка кисеоника.

Непосредно након несреће, "Аљаска ерлајнс" наредило је да се свих 65 "Боинг 737 макс 9" у њиховом власништву приземље, а исто је учињено и на простору читавих САД, Еу и Уједињеног Краљевства.

Ово није прва неславна епизода у историји "Боинга", јер је у протеклих неколико година забележен већи број несрећа и инцидената у којима су учествовали авиони ове компаније. Такође, 24. јануара пријављено је да и једном "Боингу 757" отпао носни точак стајног трапа приликом полетања са аеродрома у Атланти.

Експлозије у сред лета и мотори који горе 

Несрећа од петог јануара, по много чему подсећа на сличан догађај из 2011. године када се на авиону "Боинг 737" приликом лета од Феникса до Сакрамента, догодила експлозија и отпао део већи крова на 10.700 метара надморске висине. Летелица је принудно слетела, а сви путници су срећом преживели.

Ипак ово није најгори забележен случај, јер су се две најгоре несреће догодиле на моделима "737 макс 8", који као и све верзије "макс" серије представљају унапређене верзије својих претходника, за које, према речима произвођача, "неће бити потребна претерана додатна обука пилота".

Међутим, "макс" серија имала је велике промене, које је "Боинг" (не)намерно умањио, а најзначајнија од њих је инсталирање аутоматског система управљања, због уградње већих мотора. Тако је произвођач одлучио да овај систем уопште не помене у приручнику, па пилоти нису ни знали за њега, а ова компонента била је узрочник две несреће у којима је погинуло укупно 346 људи.

Прва се догодила 29. октобра 2018. године, када се "Боинг 737 макс 8" једне индонезијске авио-компаније срушио у Јаванско море, а друга 10. марта 2019. када се исти моде летелице етиопијске авио-компаније срушио недуго након полетања са аеродрома у Адис Абеби. 

Због две несреће сви авиони "макс" серије су приземљени на две године, док проблеми са системом управљања нису решени. Ни овај поступак није решио све "Боингове" проблеме, будући да је у јулу и децембру 2023. године забележено два случаја у којима је при инспекцији летелица "макс" серије након слетања и пријаве путника да су чули гласну тутњаву, откривено да су се мотори запалили.

Лабави шрафови и неизвесна будућност "макс" серије

Након инцидента који се догодио петог јануара, компанија "Аљаска ерлајнс" је поред приземљења, покренула и инспекцију свих 65 авиона "макс" серије. На основу првих извештаја познато је да су на "већем броју" летелица откривени недовољно затегнути шрафови, што је потврдио и генерални директор овог америчког авио-превозника Бен Минићући, приликом интервјуа за "Ен-Би-Си њуз".

Сличан проблем су пре месец дана пријавили из самог "Боинга", када су захтевали од авио-превозника да провере да ли се у систему за управљање авионским кормилом налазе "лабави шрафови". Разлог за ово је што је техничар једне међународне компаније, иначе кориснице "Боингових" авиона, приликом редовног одржавања открио да шрафови поменуте компоненте нису довољно затегнути. 

Такође, прошле године "Боинг" је пријавио и проблеме везане за причвршћеност вертикалног дела репа за главни део трупа њихових авиона, што је делимично слично описаним "лабавим шрафовима".

Присуство сличних проблема на авионима различитих корисника, указује да се ради о пропустима насталим приликом серијске производње. Ово доводи у питање не само квалитет и будућност летелица, већ и углед "Боинга" као једне од најпознатијих светских авио-компанија, чему сведочи и пад акција од осам одсто након последње несреће. 

Имајући у виду да су авиони "макс" серије приземљени два пута у року краћем од пет година, упитно је да ли ће сви бити враћени у употребу, као и да ли ће бити произвођене нове летелице ове серије. 

Такође, поједини страни извори указују да је главни узрок свих набројаних проблема заокретање "Боинга" од квалитета производа ка трци за профитом, што делимично потврђује и податак да је "макс" серија настала као одговор на нове авионе главног ривала – компаније "Ербас".

image