Србија и Балкан

Невидљива рука београдских протеста: Млади, бесни и (не)свесни

Слободно тржиште регулише невидљива рука коју чине појединци који, радећи за свој интерес, несвесно праве општедруштвену корист, сматрао је економиста Адам Смит. А да ли иза протеста младих у Србији стоји нека политичка рука и за чију корист ради?
Невидљива рука београдских протеста: Млади, бесни и (не)свесни© A. H./ATAImages

Група младих од данас блокира раскрсницу у Београду где ће остати до сутра, након чега ће се придружити протесту "Прогласа" код Теразијске чесме. Међу њима су студенти, али и млади који напомињу да не студирају, већ су запослени.

Чиме се ти млади људи баве када им посао дозвољава да имају времена за камповање по београдским раскрсницама и испред Министарства државне управе и локалне самоуправе?

"Свима нама због овога (протеста) испаштају, ко је студент - факултети, нама запосленима - послови. Ја сам морао све своје клијенте да ставим на паузу много раније него што сам планирао, јер сви се жртвујемо за ову причу", рекао је синоћ у спејсу на друштвеној мрежи Икс један од вођа младих и незадовољних Никола Ристић.

Многи од оних који протестују мислећи да вођени идејом чине нешто за себе, могли би сутра да се пробуде и схвате да су заправо радили за туђи интерес. Али је немогуће да се не примети да су многи од њих били део сценографије претходних протеста који су одржани након ранијих избора, а под називом "Један од пет милиона".

Прича о тим протестима завршила се свађом међу организаторима, а све је кулминирало када је један дневни лист објавио "исповест покретачице протеста" у којој је Јелена Анасоновић признала да блокада Ректората коју су спровели млади уопште није била њихова идеја, већ је иза ње стајао Драган Ђилас.

Зато је потребно преиспитати шта су у данашњим протестима стварно идеје младих, а шта не, јер и овога пута могу бити злоупотребљени за туђе циљеве.

"Ми смо једна чиста прича која се десила из другарства са улица", тврди Ристић.

"Није случајно што смо се срели на улици, зато што целу младост табанамо за истим људима у круг, од РТС-а до РИК-а, од РИК-а до владе, од владе до Газеле и ајд' више мајку му", додаје.

Појашњава да је свог "саборца", како назива Ивана Бјелића који је члан Управног одбора Кровне организације младих, упознао пре неколико година на трибини у Новом Саду где су причали о активизму међу младима.

"После тога смо радили неке ствари кроз посао, јер се бавимо сродним стварима, ја се бавим комуникацијама, он се бави видео производњом и било је природно да нам се укрсте путеви. Појави се мали Павле, мала Ема, кроз активизам, ово-оно, и некако је та прича нарасла", појашњава Ристић.

Клијенти који "трпе" због протеста

Ристић је оснивач dpmedia.rs, агенције за дигиталне комуникације цивилног друштва у Србији. Агенција је основана 2018. и има двоје запослених.

Међу клијентима за које ради су Кровна организација младих Србије, Дојче веле академија, ЦРТА и Грађанске иницијативе.

Као што је РТ Балкан писао, НВО Грађанске иницијативе стоји иза домена proglas.co.rs на коме се потписивала подршка за подизање излазности "Проглас", а која је за суботу најавила протест код Теразијске чесме у Београду.

Кровна организација младих (КОМС) финансира се од донација међу којима су, како је наведено на званичном сајту, Дојче Веле академија, Шведска, Немачка организација за међународну сарадњу (ГИЗ), немачка Фондација Ханс Зајдел, амерички Национални демократски институт, али и мисија ОЕБС-а на чији извештај се прозападна опозиција позива када тражи да се избори пониште и гласање организује опет.

Још један клијент dpmedia.rs је Центар за истраживање, транспарентност и одговорност (ЦРТА), који је оптужио власт за организовану миграцију бирача као врсте изборног инжењеринга. Прозападна опозиција такође се позива на извештај ЦРТЕ када тражи поништавање избора у Београду.

Дојче веле академија сарађује са овом агенцијом, али се немачки медиј оградио од Ристића и његовог деловања. Дојче веле потврђује да њихова академија делује у Србији са циљем да "подржава младе људе у стицању медијских компетенција и у учењу да се изражавају кроз медије, како би могли да буду активни делови друштва.

Дакле, када погледамо све клијенте Ристићеве агенције, они не да не трпе због његовог камповања на раскрсницама, већ то подржавају и за то се залажу.

image